vrijdag 31 augustus 2018

De allerbeste methode voor een succesvolle vertraging van je verouderingsproces.


Wat doe je nu beter dan toen je 25 was?

Een vraag die we kregen tijdens onze laatste bijeenkomst van de Expats Club in relatie tot het onderwerp 'Veroudering'.

Al een paar keer heb ik in een blog mijn gedachten gedeeld over mijn ideeën over ouder worden. Over wat marketing inzet om ons aan te moedigen producten te kopen om ons alleen maar te laten geloven (wat een grappige leugen) dat we voor altijd jong kunnen blijven. Maar ook over het met de dag jonger worden. Als je ze nog zou willen lezen dan klik je maar op de onderstaande titels en vind je de link.

In relatie tot dat ouder worden geven we meestal eerst aandacht aan ons fysieke lichaam. Een gezond dieet, fitness en yoga. Meer en meer beginnen we te begrijpen, vaak door de steeds groter wordende en geaccepteerde invloeden van het Oosten, at ons brein er ook veel mee te maken heeft. Meditatie en allerlei hersentrainingen kunnen een helpende hand bieden om de geest 'jong' te houden.

Ik woon nu al meer dan zes jaar in Azië en voel me meer en meer verbonden en betrokken bij deze benadering en beïnvloeding van lichaam en geest. Om eerlijk te zijn volg ik mijn eigen dieet, inclusief lekker dagelijks een biertje of een glas wijn. Je mag immers ook nog van het leven genieten als je ouder (of met de dag jonger zoals ik ooit vertelde) wordt toch? De Bourgondische geneugten van het leven zoals ik het noem, geleerd ooit van een leermeester in Kerkrade, Thijs Wöltens. Proberen het verouderingsproces te vertragen of te verlengen hoeft immers geen marteling te zijn om een ​​'gelukkig' langer leven te leiden blijft mijn gedachte.

Een recente studie van een van de universiteiten in Amerika heeft aangetoond, en het maakte me blij om die resultaten tijdens onze expatsbijeenkomst op 25 augustus jl. te horen, dat de beste methode om het verouderingsproces te vertragen te maken heeft met ons denken. Onze wijze van denken geïnspireerd door onze ziel en onze wil. Een nog hogere of, zo je wilt, diepere dimensie, zoals ook sjamanisme laat zien.

Een beetje een openbaring misschien. Het zijn op de eerste plaats dus niet die gezonde voeding, niet die fitness of yoga, die meditatie en hersentraining. Op de eerste plaats is het de manier hoe we denken over dit fenomeen en onsze wilskracht en enthousiasme om gelukkig en lang te leven.

Begrijp je eigenlijk wel dat je verouderingsproces al bij je geboorte begint. En geen mens ontkomt er aan. Stap voor stap worden we ouder en hebben we raakt onze levenstijd op. Zie het gewoon onder ogen. Het is niet anders.
Marketing vertelt en laat ons zien (met fotoshoppen kun je aardig ‘helpen’) dat we altijd jong kunnen blijven. Hallo, word wakker, iedereen weet toch al lang dat dat niet waar is? Kijk eens goed naar jezelf onde de douche (in de spiegel?) ;). Als je wilt is er steeds meer te verbergen.
Als kind willen we zo snel mogelijk volwassen worden. Als volwassene verlangen we naar onze kindertijd. Logisch toch? Zijn we ooit tevreden met onszelf?

Tijdens een groepsdialoog tidens die club bijeenkomst, zei een van de groepsleden: "Op onze leeftijd leven we ons leven achteruit." En ik geloof dat dit waar is. Ik kan dankbaar zijn dat ik mijn leven achteruit kan leven. Ik ben me veel bewuster over de waarde van leven. Over hoe mijn leven was en hoe mijn leven nu is.

Onze omgeving helpt ons te geloven dat verouderingsproces alles te maken heeft met stap voor stap achteruit gaan. Je nadert het eind van je tijd. Wat heeft het leven voor jou nu nog in petto? Het is immers ‘binnenkort’ (?) met je gebeurd. Niet echt een periode die je gelukkig kan maken. Ja, zoals ik al zei, onze tijd raakt op en dat is helemaal waar voor iedereen.
En vraag jezelf juist dan eens af wat wil ik van die periode maken? Er aandacht aan blijven schenken aan wat je, meestal fysiek, niet langer meer kunt doen? Spijt hebben van wat je in je leven niet hebt gedaan? Geen zin meer hebben? Klagen, zoals zoveel mensen doen, en denken aan "de goede oude tijd” ? Voor mij zijn de dagen NU juist die goede oude tijd. En ik ben daar dankbaar voor. Ik hoop dat ik er nog lang mee door kan en mag gaan.

Het denken over een antwoord, of antwoorden, op de vraag die boven aan dit blog staat gaf me een goede mogelijkheid om heel goed te begrijpen dat ik geen stappen achtertuit maar juist vooruit maak. Inderdaad een met de dag jonger worden.

Om, als voorbeeld daarvoor, een paar van mijn antwoorden op deze vraag te geven (Ik kan er denk ik zo langzamerhand een boek over schrijven).

# Ik ben gestopt om nog langer doelen te bereiken.
# Ik heb afgeleerd me nog langer druk te maken over wat anderen misschien wel van me zouden kunnen denken.
# Ik heb ontdekt dat ik niemand hoef te zijn (ego) om in dit systeem toch te kunnen overleven.
# Ik heb geleerd te ademen en stil te staan. Mijzelf af te vragen; "Is het de moeite waard om me druk te maken, me zorgen te maken of zelfs te lijden over alles wat ik hoor en zie?".
# Ik waardeer de natuur veel meer als een levensspiegel.
# Ik ben minder afhankelijk van mijn programmering en wat het systeem me probeert te laten geloven als 'de waarheid'. De waarheid is zoveer groter (en inspirerender) dan wat mijn waarheid slechts was.
# Ik heb geen kranten, televisie of radio nodig (de huidige sociale media had ik op 25 jarige leeftijd niet en ik heb er inmiddels een tijd geleden afscheid van genomen).
# Ik ben veel dankbaarder.
# Ik leef gelukkiger en dat is succes voor mij.

En gedurende de korte tijd die we kregen voor het beantwoorden van deze vraag, waarin iedereen was uitgenodigd om individueel zijn eerste ideeën te delen, noemde ik ook: “Wat ik absoluut nog steeds hetzelfde doe, is van dat speelse kind in mezelf genieten, luisteren en het stimuleren!"

En naar mijn mening heeft dit 'innerlijke kind' dat deel uitmaakt van de ziel (Samen en in verbinding met het Zelf en je innerlijke wijsheid) alles te maken, nee is echt het belangrijkste, hoe we onze gedachten kunnen beïnvloeden. En daarmee dus ook onze gedachten over ouder worden. Op een positieve manier de duur (verlenging) van dat proces beïnvloeden.

Wees en blijf optimistisch en enthousiast (mijn vader had destijds al helemaal gelijk met het uiten van al deze ideeën met betrekking tot bijvoorbeeld positief denken en enthousiast blijven), wees speels en gebruik humor (ook mijn moeder had al gelijk) en laat je niet langer beïnvloeden door alle oordelen vanuit je buitenwereld en door marketing.

Wees allereerst de speelse persoon die je wilt zijn en van binnen nog steeds bent. Ga voor het LEVEN van je leven en maak er het beste van zonder klaagzang.  Stop, of in ieder geval verminder, je veroordeling van anderen (probeer uit respect inzicht te krijgen in de programmering en gedachten van anderen en die te begrijpen en er van te leren). En ja, ook oefeningen voor je lichaam en geest blijven op een positieve manier hun invloed houden. Maar onze manier van denken heeft de grootste invloed op ons proces van veroudering.

Meer dan tweehonderd expats namen hier deel aan deze bijeenkomst en dialoog. Ze waren het er allemaal over eens dat ze op dit moment een veel gelukkiger leven leiden dan op 25-jarige leeftijd. Ze zijn nu ook bewust veel meer dankbaar.
En ja, dit heeft ook te maken met de mogelijkheid (en het lef) van deze wereldwijde expats-generatie, waar ik deel van uitmaak, had en heeft. Mogelijkheden die heel veel meer mensen in onze huidige generaties ook hebben (mits ze lef hebben) denk ik.

Geef prioriteit aan je gedachten (of verander ze in positieve zin). Richt ze, vanuit je ziel, op het genieten van de dingen die er in je leven echt toe doen en laat je denkproces vanuit je ziel nog steeds richting en inhoud geven aan jouw levensdoel en missie.
Zoals ieder ander... je tijd raakt op en aan het eind kun je helemaal niets meenemen...


Frans Captijn (Gangey Gruma) 

captijninsight@gmail.com

Opmerking: Foto, lang geleden, van mijn 93-jarige jonge vader vlak voordat hij stierf, in het Haarlems Dagblad. Op dat moment nog steeds regelmatig actief als masseur en bewegingstherapeut (yoga docent) voor ouderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten