vrijdag 22 december 2023

Kerst klopt (niet alleen) hier niet

Nog maar een paar dagen te gaan en het is alweer Kerstmis. Het jaarlijkse gebeuren voor heel veel mensen om te vieren. Het brengt vaak veel stress, organisatie (waar en bij wie ben je op welk van de twee Kerstdagen), en voorbereidingen met zich mee. Tijd vliegt. Het afgelopen jaar is wederom omgevlogen en zo zal het ook weer met het komende jaar gaan. 


Rond 35 graden Celcius is het deze maand hier in Surin als ik overdag met de scooter naar de supermarkt ga. Een trip die ik gelukkig meestal maar eens per week maak. Het is nog nooit zo warm geweest. 

Al een paar weken word ik buiten de supermarkt al 'welkom' geheten door plastic opgetuigde kunst kerstbomen. Nog geen stap binnen wordt ik overrompeld door het lied: "Let it snow...". Ik kijk al niet eens meer naar buiten want die sneeuw kunnen we hier echt vergeten. Overigens maar goed ook omdat ik denk dat veel mensen dat hier niet zullen overleven.  

De kerk hier in Surin heeft elke zondag gemiddeld rond de 30 bezoekers en ja, er is een adventskrans en sinds afgelopen zondag ook een kleine, nog lege, Kerststal.
 
Thailand is (of heet) Boeddhistisch en Wikipedia geeft aan dat zo'n 95 % van de bijna 72 miljoen (Thaise) inwoners die stroming/levenswijze volgt. Kerstmis komt er niet in voor.

Dat denk je dan maar. Kerstmannen (en vrouwen) vliegen je om de oren. Kassieres lopen met hertengeweien op hun hoofd rond en kerstmutsen op. Kerstmuziek, ik zei het al en... aansporing om vooral (nog meer) te kopen. Wat het ook allemaal wel of niet voorstelt maakt geen bal uit. Kopen wordt aangemoedigd want, hoewel ook hier hoge inflatie, de economie moet groeien. Kerstmis 'vieren' is daar een uitstekende aanvulling voor. 

Het hele gebeuren klopt hier, op voorhand, dus gewoon niet. Het past hier niet en is meer dan gemaakt. 
En ik vraag me af of er van de echte waarde van Kerstmis nog veel over is. 

Het jaar is weer omgevlogen. Vrede op aarde? Oorlogen, 'steunpakketten' munitie, haat, mens- & dier onterende tafrelen, is wat de klok van het nieuws in de media slaat. 
Stalen gezichten van wereldleiders met kaarsjes in hun handen die verantwoordelijk zijn voor het afslachten van ontelbare onschuldige mensen. Of ze nu militair zijn of niet. Het slaat werkelijk allemaal nergens op anders dan dat er vieze spelletjes over ruggen van anderen worden gespeeld. En we gaan er vooral mee door. 

Misschien zou het grootste kerstgeschenk van dit jaar, om de economie te stimuleren, zijn om al die onzinnigheid te stoppen. 

Blijven dromen Frans. Zalig Kerstmis (???). 


Frans Captijn (Gangey Gruma) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten