vrijdag 8 juli 2022

Heel veel geluk na een aanval door Aziatische moordenaar wespen tijdens onze vakantie.

In Chiang Mai heb ik mijn townhouse en, 900 kilometer verderop in het noord oosten van Thailand in Surin, nabij de grens van Cambodja, zijn we ons kleine spirituele privé centrum (Pyramid House Thailand) aan het bouwen.
 
Gemiddeld zijn we in een half jaar vijf maanden aan het bouwen in Surin en genieten we van, wat ik inmiddels mijn zomerhuis noem op deze zalige plek waar ik dit blog nu schrijf, een maand in Chiang Mai.
 
Onze intentie was om eind augustus een maandje ‘vakantie’ te nemen maar we besloten toch om daar de maand juli voor te kiezen. Op mijn verjaardag vertrokken we om na een rit van 15 uur in Chiang Mai te arriveren.
 
En hoewel het huis permanent in de gaten wordt gehouden, het resort waarop het staat wordt onderhouden en er elke maand wordt schoongemaakt is er altijd de eerste dagen toch weer veel te doen. Mijn idee is dat een huis meer onderhoud nodig heeft als je er niet permanent woont dan andersom. Zo ook dit keer. We zijn er een beetje aan gewend. Een kraan moest worden vernieuwd. De airco en een kastje hadden last van mieren, in de tuin moest gesnoeid worden en in het grote Chartres labyrint moest het onkruid eruit. Gewoon omdat het me irriteerde. Het is regentijd en al het groen, en dus ook het onkruid, groeit tegen de klippen op.
 
Dag twee na aankomst bedacht ik dat ik elke dag, in alle rust, een emmertje onkruid kon verwijderen. In een paar dagen weer spik en span toonbaar en bruikbaar. Jaren geleden heb ik bij de entree van het labyrint twee mooie coniferen geplant. Die zijn nu aardig volwassen en supermooi.
 
Elke keer als we er weer zijn volg ik het pad van het labyrint en verwijder ik, letterlijk, stap voor stap het onkruid dat ik tegen kwam.
Toen ik dit keer binnen stapte hoorde ik geritsel in de linkse conifeer en ik ontdekte een, op dat moment in mijn ogen, wespen nest. Ik liet het zoals het was en ging het onkruid met wortel en al met een soort van stalen spatel verwijderen. Toen ik een emmer vol had verliet ik, volgens mijn plannetje, het labyrint. Pardoes tikte de spatel het nest aan…
 
Eerst had ik nog steeds niet in de gaten maar toen ik zo’n vijf meter onderweg was naar mijn huis zoemde het om me heen. Op mijn voet en enkel zaten twee reusachtige zwarte beesten, van een centimeter of vier vijf, met een oranje/rode band om hun lijf. Er vlogen er meer om me heen. Twee steken en ik zette het op een hollen en probeerde de anderen die om me heen vlogen van me weg te slaan. Misschien een totaal verkeerde reactie maar wat doe je…  Het had succes en ik kon op tijd de muskietengaasdeur dicht doen om veilig te zijn.
 
Werkelijk een meer dan gigantische stekende pijn en voor wespensteken ben ik meer dan allergisch.
Gelukkig had ik antihistaminica (prednison) in huis dat ik al eens eerder in Nederland en ook in Thailand voorgeschreven heb gekregen. Die dag werden het in totaal zeven tabletten om nog enigszins in balans en niet in shock te raken. Mijn rechtervoet en enkel vulden zich met vocht en de hele dag voelde het alsof er dikke injectienaalden mijn voet en enkel in gingen.
 
Maar wat voor beesten waren dit eigenlijk? Ik had ze nooit eerder gezien.
Uit onderzoek op internet en bij navraag bij de lokale bevolking blijken het Asian Giant Hornets / Killer Hornets (Aziatische moordenaars wespen te zijn. De grootste en meest gevaarlijke wespen die in Azië voorkomen en per jaar in Azië zo’n drie duizend dodelijke slachtoffers, meest jonge kinderen en ouderen, op hun naam zetten. Een steek in de borst bijvoorbeeld legt het zenuwstelsel plat en zorgt dat hart en longspieren hun werk niet meer doen. Einde oefening dus.
 
National Geographic Wild besteedde er eens een korte documentaire aan (interesse? Klik dan hier). Gewoon angstig om te zien en te weten.
 
Dit nest moest dus weg. Toen we het hier aan een Thai op maandag 4 juli vertelde begonnen zijn ogen te glinsteren. De eieren van deze wespen zijn hier kennelijk een delicatesse. Ze leveren zo’n 11 euro per kilo op. Hij ging een vriend bellen om het nest in het donker op te halen. En zo geschiedde maandagnacht. 
Dit is weer echt 'amazing Thailand'. 
Let wel, drie lagen kleding en handshoenen, laarzen en een helm en alles afgetaped. Een ‘normaal’ imker tenue beschermt niet. Deze gigantische beesten steken er dwars doorheen.
Ze gingen er mee fokken. Liever zij dan ik en succes er mee.
 
Ik heb super veel mazzel gehad aan het begin van mijn vakantie. Jl. zondag moest ik naar het ziekenhuis om, voor mijn pensioenfonds ABP, een 'Bewijs in leven' te halen. Gelukkig kon de arts er weer een handtekening onder zetten.
Ik heb er overigens nog steeds last van en dat kan kennelijk een paar weken duren. 

Pffff effe aardig schrikken.


Frans Captijn (Gangey Gruma) 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten