vrijdag 4 februari 2022

" Pa, wat is wijsheid?"

Mijn zoon moest laatst ergens een beslissing over nemen die impact heeft op zijn (nabije) toekomst. Hij was aan het wikken en wegen over wat de juiste beslissing zou zijn en belde mij met de vraag: “Pa, wat is wijsheid?”
 
We kennen het allemaal. De afwegingen tussen ratio en emotie en ook over wat voor je toekomst het beste voor je is. Je wringt je in nogal wat bochten en het geeft soms slapeloze nachten. Je maakt misschien zelfs lijstjes met plus- en minpunten. Je raadpleegt vrienden en bekenden (mijn zoon heeft er gelukkig aardig wat) en toch kom je er niet uit. Hoe goed bedoeld ook, voor belangrijke keuzes brengen al die goed bedoelde adviezen je vaak juist verder van huis. Ze leveren zelfs nog meer twijfel op. Besluiten stel je langer en langer uit en het blijft je in een greep van onrust en twijfel houden. Van maar niet kunnen en willen kiezen.
 
Het leven is een leerschool. Als je de vraag op enig moment stelt wat wijsheid is, dan liggen de keuzes die je kunt maken meestal dicht bij elkaar. Ze kunnen wel totaal anders zijn maar gevoelsmatig, voor wat betreft de uitwerking van het resultaat blijft het een afweging. En ja, ze kunnen invloed hebben op je toekomst. En toch… Waar je de ene deur dicht doet gaat gelijk de andere open is mijn ervaring.
 
Toen ik nog heel jong was werd ik een paar keer erg nerveus toen ik met de uitslag van mijn citotoets in de zesde klas van de lagere school (groep acht nu) en een schooladvies in de hand én na de brugklas op de middelbare school, mijn studierichting moest kiezen. Het bepaalde immers je toekomst zo werd je door de wereld voorgehouden. Een ‘foute’ keuze… een slechte toekomst??? Wat een onzin weten we inmiddels allemaal. Ik schreef er al eens een keer eerder over.
 
Zelfs mijn vader gaf me diverse keren het goede voorbeeld. Je schoolt je, als je dat wilt, gewoonweg om naar iets waar je passie meer in ligt. Hij begon als loodgietersknecht, werd toen etaleur, daarna vertegenwoordiger en toen hij ongeveer 54 jaar was begon hij met zijn eigen massage en yoga praktijk. Inderdaad, het was aardig wat studie en ‘learning by doing’. Als je écht wilt en ervoor gaat dan zijn er meer dan zat mogelijkheden. Soms moet je wat creatief zijn en tegen de stroom van mensen die je gemakshalve voorhouden dat het niet haalbaar is of dat de tijd ongunstig is inzwemmen.
Ik volgde in zijn voetsporen van horeca in de bouwwereld. Van brandweerofficier naar life- & talent coach, tantra, meditatie en yoga docent. En nu ben ik als bouwkundige alweer een paar jaar actief. Het kan verkeren. Als je je maar overgeeft aan die innerlijke drive en vooral niet denkt dat die keuzes die je uit wijsheid moet maken je ‘eindstation’ van de toekomst betekenen. Alles komt goed.
 
Zodra je praat over ‘wijsheid’ mag je erop vertrouwen dat de keuze eigenlijk nooit verkeerd is. En achteraf is het altijd gemakkelijk terugkijken. Je hebt er echter nu niets aan. Een ‘wijs’ besluit kunnen anderen je niet adviseren. Ze kunnen proberen met je mee te denken maar je moet je afvragen in hoeverre ze jou, vanbinnen, diep kennen en voelen. En dat geldt niet alleen voor jou innerlijke zelf maar ook voor de situatie waarin je zit. Je kunt niet wijs zijn door andermans wijsheid.
 
Als ik op mijn leven tot nu toe terug kijk dan heb ik, achteraf gezien, nooit verkeerde beslissingen genomen. Immers ook de diverse ‘missers’ die ik maakte blijken achteraf een super bijdrage te hebben geleverd in het leven dat ik mag en kan leven. Het werden levenslessen en het leven tot nu toe een geweldige expeditie. De wereld hield niet op te bestaan.  
 
Misschien is de grootste wijsheid wel dat je kunt vertrouwen dat je een missie in je leven hebt en dat dingen op zijn plaats vallen. Je hebt er al je hele leven je unieke set aan talenten voor in huis.
En wat toekomst betreft… Dat wat je je nu voorstelt van die toekomst verandert vaak snel en is maar van een korte duur. Dan dient zich weer een nieuwe toekomst aan. Beter dus wat veerkracht inbouwen. Ik kom daar komende week op terug in relatie tot omgaan met teleurstellingen.
 
Dat betekent overigens niet dat je dus nu maar ‘slap moet hangen en lullig moet kijken’ omdat het vast wel goed komt. Ook het slechte pad (een weg waarvan je op voorhand zeker bent dat het jou uiteindelijk niets brengt in groei en ontwikkeling zoals bijvoorbeeld alcohol en/of drugs) inslaan is nou niet geweldig. Het is een weg van drijfzand waaruit maar moeilijk weer is terug te keren.
 
Wijsheid is al die unieke talenten die je hebt meegekregen laten samenwerken en tot je laten spreken in de keuze die je wilt maken. Zij geven jou zelf het inzicht. Vertrouw er maar op dat je achteraf kunt terugkijken op de juiste keuzes vanuit de situatie waarin je toen zat. Een rustgevend gevoel.


Frans Captijn (Gangey Gruma) 

  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten