vrijdag 10 december 2021

Onvergetelijk en waardevol (gratis) kerstcadeau

Het wordt weer Kerst. De meeste mensen weten niet waar dat echt over gaat, maar het wordt met veel marketing spektakel ‘verkocht’ als gezelligheid, verbinding, en als hoofdmoot vooral veel en dure cadeaus. Bevrediging van tijdelijk geluk. Geweldig voor de economie.
 
Ook hier in Thailand is het in diverse winkels, zoals bijvoorbeeld de Makro’s, Kerst wat de klok slaat.
Het huidige ritueel om binnen te komen is inmiddels: Eerst maskeren, dan registreren, daarna plastic handschoenen aan (er is nog niet genoeg plastic), daarna lichaamstemperatuur check (groen is mogen doorlopen, rood is terug naar buiten en in de wachtruimte met afstand blijven wachten). Ik mag nog steeds door ondanks mijn zeer lage lichaamstemperatuur.
Eenmaal binnen loop je tegen de ‘Kerstuitstalling’ aan en hoor je regelmatig “Let it snow” uit de speakers. Jawel, bij tropische temperaturen.
Die sneeuw komt dus helemaal nooit (zelfs voorlopig nog niet door de klimaatverandering).
 
Verbinding is in de tegenwoordige ‘nieuw normaal’ tijd ver te zoeken. Smiles zijn, in ons mooie Aziatische land dat gepromoot wordt als land van de smiles, als ze er nog zijn, onzichtbaar verborgen achter medische en niet medische gezichtsmaskers. Gezelligheid en vooral spontaniteit zijn inmiddels door de afstand die we moeten houden helaas stappen terug naar af.
Niet klagen en niet getreurd. Kopen kun én zul je. Het is toch immers Kerst???
 
Plastic Kerstbomen, in allerhande maten, zijn hier nú, zo zie ik overal, in de aanbieding. Echt een geluk ;). Vreemd overigens want met Pasen of in de zomer kon ik ze hier tegen die genoemde hogere prijs niet vinden of krijgen.
Nee, ik koop er geen. Voor mij ‘ruiken’ ze hier niet echt. Wie weet volgend jaar. 
En mogelijk een lichtpuntje. Eergisteravond kreeg ik in ons vaste restaurant een tip van een bezoeker dat er in de buurt toch ook kleine echte boompjes te koop zijn. Een uitdaging waar ik naar opzoek ga.  
 
Op een Nederlandse website las ik dat diverse mensen lijden aan 'Cadeaustress'. Ik had er nog nooit van gehoord. Volgens mij is het zoiets dat je van gekkigheid niet meer weet wat je moet kopen. Zijn mensen nu echt totaal doorgedraaid? 
Aan kerstcadeautjes doen wij niet. We hebben alles wat we verlangen en zeker ook elkaar. Geen cadeaustress dus. Hoe zalig kan het niet zijn. En yep, we gaan wel naar de nachtmis en hebben nadien daar zeker weten weer een gezellige party met bbq en karaoke. Toch een beetje kerstgevoel. 
 
De wereld is meer en meer opgefokt voor hebbedingen. Zaken en indrukken die snel vervagen en die gillen om snel nog meer of weer iets anders. En toch zijn er dingen die een onvergetelijke indruk achter laten. Vooral ook bij (klein)kinderen. Het wordt misschien even slikken omdat ze tegenover anderen iets (waardevols) hebben uit te leggen maar toch.

Mijn jongste zus bracht me vorig jaar een voorbeeld. Hebbedingetjes vonden haar zoon en schoondochter voor de kleinkinderen niet noodzakelijk. Ze koos voor iets totaal anders en dat sloeg in als een bom.
 
Gezelligheid, verbinding en achtergrond op een andere manier speelden de hoofdrol. 
Ze las haar kleinkinderen een fantastisch mooi en voor de kinderen inspirerend Kerstverhaal voor. Dat maakte indruk. Oma die bij de kerstboom een verhaal voorlas. Ze praten over deze herinnering nog steeds. Over waardevol gesproken.  
 
Voor de economie niet geweldig en toch. Hoe eenvoudig en onvergetelijk kan het niet zijn…? Het heet verbinding, interesse en aandacht.
 
Voor het hele gezin biedt SBS6 dit jaar met eerste kerstdag iets nieuws aan. Hun zender gaat die avond voor vier uur op een knappend haardvuur met kerstmuziek. Het geeft families de mogelijkheid om elkaar weer eens te ontmoeten en vooral weer eens face-to-face te communiceren met elkaar. Wie weet spoort het idee sommigen aan om ook die mobiel dan eens uit te zetten en te gaan voor persoonlijk contact in de huidige ‘afstand maatschappij’ die ons helaas steeds meer wordt aangedaan en opgelegd. Toch denk ik dat de meeste mensen jammer genoeg de boodschap van SBS 6 niet vatten en overschakelen op een ander kanaal. Contact kan immers nogal confronterend zijn en we zijn het niet meer gewend. Hoe dan ook, wat mij betreft een gemiste kans en wie ben ik…?
 
Ik wens je alvast een creatief en verbindend Zalig Kerstfeest en een nieuwjaar met aandacht, nabijheid en liefde voor elkaar.


Frans Captijn (Gangey Gruma) 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten