vrijdag 1 mei 2020

Andere eetgewoonten

We werken inmiddels nu twee maanden gestaag aan ons bouwproces. 

Elke ochtend ruim de tijd om lekker buiten te ontbijten en bijna elke avond ergens uit eten. Mijn broekriem heb ik inmiddels twee gaatjes strakker moeten zetten en als ik even terug kijk dan is er voor wat betreft mijn eetgewoonten aardig wat veranderd. 

Fruit, fruit en nog eens fruit. Groenten en allerhande kruiden,

Hier in het dorp in Isaan en op het platteland is het niet meer dan normaal. Phatsamon haar moeder teelt nog al wat en ook op ons eigen land is inmiddels al aardig wat gezaaid en verbouwd. 

We volgen inmiddels het seizoen en op dit moment is dat vooral mango, druiven en watermeloen. Bananen het hele jaar door en ook appels, sinaasappels, citroenen, etc.. Aan groenten kool, snijbonen, spercibonen, wortel, (veel) knoflook, lenteuitjes, tomaten, komkommers en noem maar op. En allerhande verse kruiden uit de tuin ontbreken ook niet. Het is voor mij dagelijkse kost. 

En het vreemde is, in Nederland liet ik fruit nagenoeg altijd liggen. Een hap in een appel of banaan leverde haast direct allergie bij me op. Hier heb ik er bijna nooit last van. Waarschijnlijk omdat de zaken hier onbespoten zijn. 

Wat van mijzelf eigenlijk nog over is, is de dagelijkse boterham met pindakaas. Ook aardappelen heb ik al twee maanden niet gezien. 

Eigenlijk best lekker (en ook veel gezonder) en hoe het dichtbij vers wordt klaargemaakt is erg aantrekkelijk ;). 


Frans Captijn (Gangey Gruma) 

Foto blog: http://franscaptijnhisworld.blogspot.com
Bouw blog: https://pyramidhousethailand.blogspot.com



Geen opmerkingen:

Een reactie posten