vrijdag 24 april 2020

Elke dag gratis in de sauna

Ik ben gisterenmiddag maar van het dak af gekomen. Ik moest er een staalconstructie lassen om een sandwich dak te kunnen maken maar mijn werkschoenen plakte aan het dak van de container en ik verbrandde haast mijn achterste toen ik even wilde gaan zitten om een las goed te kunnen leggen. 

En ook heel apart... geen schaduw. 

De temperaturen overdag zijn hoog, heel hoog en eigenlijk is het niet echt verantwoord om rond het middaguur aan de slag te zijn. 

Overdag zijn de temperaturen rond, en vaak boven, de veertig graden Celsius. In de nacht wordt nauwelijks onder de dertig gehaald. 

Nee, gelukkig geen hitteplan of nog meer andere regeltjes. En een advies om gemiddeld tussen de anderhalf tot twee liter water per dag te drinken kun je ook in de wind slaan. Je lichaam geeft het zelf wel aan. Ik denk dat ik gemiddeld op zo'n zes tot zeven liter zit zo niet meer. Het stroomt lekker door om het maar zo te zeggen. 

In 1980 deed ik ooit de ervaring in Saoedi Arabie op waar ik uitvoerder in de bouw in de woestijn was. Ik werkte er met een groepje van, jawel, 35 Thaise werklui en een paar Koreanen. Veel van die herinneringen komen tijdens het werken nu hier terug. 

Het lukt allemaal nog steeds en een wolkje voor de zon is overdag aardig welkom. En ondertussen regelmatig in de schaduw even rust en genieten van dat wat weer gemaakt is. 

En al die drukte om dat virus brengt met zich mee dat de lucht hier, maar eigenlijk haast overal nu ter wereld, zalig schoon is. 

Niets te klagen. Het is momenteel elke dag gratis in de sauna. 


Frans Captijn (Gangey Gruma) 

Foto blog: http://franscaptijnhisworld.blogspot.com
Bouw blog: https://pyramidhousethailand.blogspot.com



2 opmerkingen:

  1. dat zijn geen temperaturen om jaloers op te zijn.....
    En geen vervuilde luchten bij jullie ivm de branden in het noorden?
    Of zijn die inmiddels voorlopig gedoofd??
    Rustig aan en blijven drinken! (water natuurlijk)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij zijn niet jaloers op de temperaturen bij jullie...
    Rustig aan....

    BeantwoordenVerwijderen