vrijdag 8 juni 2018

Het universum werkt. Je hoeft maar stil te zijn om je er mee te verbinden.

Er is in mijn beleving daadwerkelijk meer tussen hemel en aarde. En is dat zweverig? In ieder geval niet meer mijn label dat ik er gelijk maar weer even op plak om het lachwekkend naar de achtergrond te verdoemen.

Mijn leven lang merk en krijg ik de signalen uit dat Universum. Soms zo sterk dat sommige mensen er wel eens bang van werden. Zelf ken ik de achtergronden en ook mijn kinderen weten er grotendeels van af.
Ik merk zelfs dat ik regelmatig als een soort doorgeef luik wordt gebruikt en diverse mensen die programma’s met mij hier hebben gedaan hebben dat in de praktijk al mee gemaakt. Zij en ik kregen en krijgen er kippenvel van. En het is slechts een kwestie van stil zijn en je open stellen om het te laten gebeuren. Soms vergezeld of geinitieerd door een ritueel. Zoals bijvoorbeeld het werken met mijn labyrinten. Je mag het zien of vergelijken met sjamanisme. Niets vreemds. Ik ben van huis uit nog steeds bouwkundige en brandweerofficier en sta met de dag sterker geworteld met twee benen op de grond.

Het zijn voor mij van die krachten die je laten zien dat je leven helemaal niet fout kan gaan en dat je in ieder geval niet alleen achter het stuur van je leven zit. Er zijn krachten die met je willen werken, die met je mee willen sturen of bijsturen, die je soms zelfs in de gaten houden en beschermen of betere kansen geven als er in jouw ogen iets verkeerd dreigt te gaan.

Van mijn vele ervaringen zou ik een boek kunnen schrijven. En zeker weten dat veel mensen vanuit hun programmering zullen zeggen; “Nou, die Frans die is in Thailand nu toch wel echt de weg helemaal kwijt geraakt”. Ik draai die stelling graag om. Ik vind die weg juist meer en meer ;). Het is een meer dan fantastische ervaring en ik laat er anderen door en mee groeien in inzichten.

Deze week wederom een aantal mooie voorbeelden. Een daarvan wil ik gewoon eens delen.

In 2010 kwam mijn boek: “Speurtocht naar persoonlijk meesterschap” uit. In dat boek staan diverse citaten van mensen. Mijn leermeesters tot die tijd en van mensen waarmee ik samen werkte en die voor mij betekenisvolle zaken aan het licht brachten. Dingen die me aan het denken brachten over de diepere betekenis van heel veel zaken die in mijn leven, tussen mensen en in de wereld om me heen.

Afgelopen week kreeg ik een mail van de vrouw van een pastoraal werker (Bernard van Lamoen) waarmee ik in Middelburg een samenvoegingsproject van parochies gedaan heb. Tot mijn grote spijt hoorde ik dat haar man eind december vorig jaar was overleden.

Voor mij had deze man een mooie en zachte diepere wijsheid op vele vlakken. En natuurlijk had dat ook met zijn vak te maken. Boeien en binden van mensen. Ooit maakte hij een prachtige opmerking over “loslaten”. Die wijsheid nam ik op in mijn boek.

Zijn vrouw, die ik nauwelijks echt ken en zo’n zeven jaar geleden voor het laatst gezien heb, zit nog volop in het hele natuurlijke proces van loslaten. In haar mail schrijft ze me:

“Toen ik vorige week, tijdens een moment van twijfel, verdriet en gemis door mijn kamer liep stond ik plotseling voor onze boekenkast. Mijn aandacht werd naar jou onopvallende boek getrokken. Ik pakte het boek in mijn hand en opende het precies op pagina 110. Daar vond ik wat ik juist op dat moment nodig had.

Jij citeerde:

Loslaten is een voortdurende oefening van angst naar vertrouwen.
Laat je angst slechts waarschuwen maar niet overnemen.

(Uitspraak van: Bernard van Lamoen Pastoraal werker te Middelburg 21 juni 2009)

Hoe mooi is dit ???”

Voor mij zijn dit soor berichten en mailtjes van mensen dingen die mij raken en die er toe doen. Geweldig dat het universum werkt, mij helpt en me gebruikt om anderen te helpen.


Frans Captijn (Gangey Gruma) 

www.captijninsight.com 
captijninsight@gmail.com





Geen opmerkingen:

Een reactie posten