vrijdag 25 mei 2018

Gratis dat oude geluksgevoel terug en nog een fantastische spiegel ook


Ik herinner me nog goed hoe ik als jong jochie op mijn geel met zwarte wegenwacht step door het tunneltje van Bloemendaal naar de lagere school ging. Bij die tunnel waren heel veel struiken waarin onder andere rozenbottels groeiden.

Op enig moment het moet ergens begin mei zijn geweest, hoorde ik toen ik met mijn step aan de hand liep (want er stond regelmatig een politieman te controleren, je mocht er niet fietsen en niet steppen), een zacht gepiep uit de struiken. Er was een vogelnest met jonge musjes.

Haast dagelijks stopte ik op de heen en terugweg even en zonder die vogeltjes te verstoren zag ik ze opgroeien. Het maakte me super blij. Een gevoel van geluk. En eigenlijk werd er ook een zaadje in me geplant om vogels leuk te vinden. Het was dan ook een top ervaring om hier in Thailand bijna vier jaar met een uil te mogen wonen.

Ongeveer een week of twee geleden deed ik in alle vroegte mijn voordeur weer open. Op nog geen anderhalve meter afstand zat er een prachtige tropische vogel in mijn conifeer. En jawel hoor een nest. Leeg nog. De dag erop een eitje, de volgende dag nog een en uiteindelijk lagen er drie eieren.

Mijn deur staat als ik thuis ben altijd wagenwijd open. En tegen de insecten heb ik speciale hor deuren. Binnen naast de voordeur staan twee krukjes. Vanaf een van die krukjes kan ik zonder de vogels te storen dat nest van heel dichtbij observeren. Het voelt als een soort meditatie en het meest fantastische voor mij is, nu de drie vogels pas zijn geboren, dat ik dat hele gevoel van geluk van die kleine Frans van vroeger weer helemaal terug heb. Het is een meer dan fantastische ervaring en... het kost helemaal niets.

Is het niet te gek voor woorden dat we met al ons hollen, met altijd maar gaan voor meer, met ons vooral druk maken om wat de wereld om ons heen mogelijk wel niet van ons vindt, met ons presteren, het contact met die super eenvoudige dingen die je blij maken verliezen.

En... het is slechts een kwestie van stilstaan. Even dat krukje pakken en volop en ten top genieten van dat wat je voorgeschoteld krijgt.

Geweldig om dat weer te kunnen en mogen ervaren. Je verbinden met de natuur en nog wel gewoon in je voortuin ook.


En eigenlijk was het voor mij ook een grote spiegel.
Vogels en heel jonge kinderen zijn, boven mensen na hun eerste levensjaren, gezegend met het ontbreken van concepten. Ze maken zich geen zorgen over de toekomst, hebben geen last van het verleden, geen woorden in hun hoofd, en geen angst over wat hun omgeving wel niet van ze zou kunnen denken. Hetzelfde had ik toen als kleine jongen op mijn step.


De ervaring met dit vogelnest in mijn voortuin spiegelt me dat ik stap voor stap vooruitgang boek in het weer bereiken van die zegening die ik ooit had.


Frans Captijn (Gangey Gruma) 

www.captijninsight.com 
captijninsight@gmail.com



Geen opmerkingen:

Een reactie posten