vrijdag 1 december 2017

Een grote verrassing en fantastische beleving. We kunnen de gevoeligheid van onze zintuigen verhogen

Een tijdje geleden kwam mijn zoon hier bij mij in Thailand weer aan. De tweede keer dit jaar. Dit keer nam hij een vriend van hem mee. Ze hadden een prima tijd hier en regematig trok ik samen met ze op om onze prachtige omgeving te ontdekken.

Zijn vriend rookt. Omdat ik niet rook en ook roken in mijn huis niet prettig vind rookte hij dan ook vanuit respect buiten. Geen enkel probleem.

Op een ochtend wilden ze een kookles in de stad volgen en moesten ze vroeg opstaan. Voor de vriend van mijn zoon begint de dag altijd met een sigaretje buiten. Toen ik die ochtend de trap af liep was ik meer dan dat ik ooit eerder had ervaren gevoelig voor die sigaretten lucht. En nee dit had er niets mee te maken dat ik ooit bij de brandweer was.

Het maakte me alert dat ik de gevoeligheid van mijn zintuigen, zonder er erg in te hebben, de afgelopen Jaren had verhoogd. Kan dat dan? En hoe was er dan gebeurd?

Toen ik er met een gas teen gesprek over voerde ontdekte ik tenmiste vier oorzaken voor dit gevoeliger, bewuster, zijn.

Ten eerste heeft het naar mijn mening alles te maken met de omgeving waarin ik nu woon. Ik woon en werk in een gezondheids- en wellnessresort in een meer dan prachtige en natuurlijke omgeving in het noorden van Thailand. Het is een energieke en vredige plek die je echt uitnodigt om op een diepere manier contact te maken met jezelf en met de natuur. Eten en drinken zijn eigenlijk ook altijd anders dan in mijn vorige thuisland. Het is hier bijna altijd vers en met een uitnodigende rijke mix aan smaken en geuren.

Het tweede is dat mijn levensstijl volledig veranderd is. Meer dan 30 jaar, tot het eind van 2010, was ik een zeer drukke manager die geleefd werd (nu besef ik dat ik eigenlijk moet schrijven; Die zich liet leiden (of misschien wel lijden))) door een overvolle agenda. Ik was verbonden en wilde ook verbonden zijn met werkelijk alles wat er in de wereld om me heen gebeurde. Het volgen van de kranten en het (inter) nationale nieuws op radio en televisie. Ik was 24 x 7 beschikbaar voor alles en iedereen. Veel contacten en ‘vrienden’ via de ‘sociale’ media. Altijd onderweg en aan het rennen.

Al meer dan vijf jaar ben ik nu een persoon zonder horloge, geen I-Phone, geen agenda meer (nog slechts een kalender). Iemand die geen kranten meer leest of het (inter) nationale nieuws bekijkt. Ik heb meer dan een half jaar geen sociale media meer. Heb geen vaste planning meer en leef met de dag. Geniet van face-to-face gesprekken en boven de ingang van mijn huis vind je de tekst: "De klok zal je hier niet vinden.". Wandelen met mijn hond en daarbij regelmatig stil staan en tijd nemen om te ontdekken wat ik zie, voel, hoor, ruik of zelfs proef.
Confusius had gelijk met zijn uitspraak: “Overal is er schoonheid maar sommige mensen zien het niet”. Ik horde ooit bij die groep die het bijna niet zag. En dat is in die veranderde levensstijl dus ook volledig veranderd. Wat een weldaad en weelde om dankbaar voor te kunnen zijn.

Het werk dat ik nu doe, als derde ding, heeft alles te maken met mindfulness en bewustzijn. En zonder er dus eigenlijk erg in te hebben gehad ben ik vijf jaar geleden eigenlijk de training gestart om dagelijks die zintuigen en mijn geest te trainen. Meditatie (zoals op de foto), mindful fotograferen en Tantra-workshops zijn continue prikkels voor de zintuigen en de geest om gevoeliger te worden.
En het leuke is, dat werkt dus ook bij onze gasten. Vanmorgen merkte een gast die hier inmiddels al drie keer is geweest op dat hij vanmorgen tijdens mijn les negen verschillende vogelgeluiden had gehoord.

En last but not least heeft het volgens mij alles te maken met terug een terug naar de basis (moeten) gaan van wat met een mooi woord 'onthouding' heet. Doodeenvoudig omdat je hier van bijna niets zeker bent (waar wel overigens?). Niet alles is beschikbaar op het moment dat je dat wilt hebben en vaak het hartste voor jezelf denkt nodig te hebben. Elektriciteit, water, internet, melk, boter, brood, noem maar op. Er regelmatig om moeten wachten maakt je vaak heel creatief om andere invullingen en oplossingen te vinden. Aan de andere kant maakt het je veel bewuster (en dankbaar) voor die dingen die er als je ze nodig hebt dus wel zijn.

Het met mijn zintuigen en waarneming veel gevoeliger zijn dan ooit te voor geeft me gratis meer begrip en waardering voor het leven dat ik ter beschikking heb. 



Frans Captijn

www.captijninsight.com 
captijninsight@gmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten