vrijdag 8 december 2017

Verwacht niet minder… wees blij met de spiegel dat je anders bent

Deze week had ik een gesprek op Skype met mijn dochter die in Australie woont en werkt. Ze had een vervelende ervaring in relatie tot haar verwachtingen. En nog steeds, keer op keer, heb ik dat zelfde gevoel (en mijn zoon overigens ook). Me gewoonweg soms rot voelen omdat verwachtingen niet uit komen.

Al meer dan vijf jaar heb ik op de spiegel in de badkamer boven en beneden de enige (ik hou niet van tegeltjeswijsheid aan de muur) quote in mijn huis geplakt. De foto daarvan vind je bij dit blog.
En de manier om die ‘simpele’ regels te begrijpen blijkt gewoonweg minder simpel dan ze zijn.

Vaak krijg ik bijvoorbeeld vragen over de programma’s die ik hier aanbied over flow, zoektocht naar talent, levensmissie, hoe om te gaan met grote veranderingen in je leven, persoonlijke ontwikkeling, enzovoort. Mensen delen levensverhalen met me en dat resoneert enorm bij mij. Het zet me aan om maatwerk te leveren en dieper op hun wensen en verlangens in te gaan om iets moois van de persoonlijke ontdekkingsreis die ze mogelijk met zichzelf willen aan gaan te maken. Vaak een paar weken intens mail contact en zelfs contact op Skype.
Geloof het of niet. Na deze intense verdiepingen hoor ik gemiddeld van 1/3 van deze mensen nooit meer iets. Het contact valt ineens stil voordat ze een beslissing willen maken om al dan niet aan een programma deel te nemen. Nog geen dank je wel of berichtje van ‘ik/we zien er toch liever van af.’. Voor mij heeft het veel te maken met respect, beleefdheid en… voor mijzelf … met leren.

Steeds meer gasten die ons hier bezoeken vragen of ze een foto met me mogen nemen. Velen willen graag een kopie van een verhaal, gedicht of oefening. En natuurlijk sturen ze je de foto ook toe (althans dat beloven ze je). 90% Doet het nooit. Je stuurt ze de gevraagde info. 75% Geen enkele reactie terug. Nog geen dank je wel. En ik kan nog wel even doorgaan met veel andere ervaringen buiten mijn werk om delen van diverse inmiddels ‘ex’ sociale media ‘vrienden’.

Mensen vragen me bijvoorbeeld om op LinkedIn te linken. De eerste herkenning dat ze dat echt graag willen is voor mij dat ze niet standaard slechts de onpersoonlijke knop indrukken; ‘Frans, ik wil graag deel uitmaken van jouw LinkedIn netwerk’, maar een iets persoonlijkere boodschap sturen. Teken voor mij dat ze iets meer tijd in een netwerkcontact willen steken. En de vele boodschappen die afsluiten met ;’gr.P’ (met vriendelijke groet, Peter) is voor mij het teken van het haastwerk waarin we zitten. De boodschap van ‘veel tijd heb ik helaas niet voor je’. De wonderbaarlijke digitale snelle wereld.

Ben ik dan niet tevreden met dit soort dingen en de vele andere zaken die ik vluchtig noemde? Eigenlijk heeft het helemaal niets te maken met tevreden zijn. Het heeft alles te maken met die persoonlijke verwachtingen. Mijn persoonlijke verwachtingen. En dat onder ogen zien geeft me aan dat ik nog veel te leren heb.  

De Spiegel van die voortdurende ervaring is dat ik anders ben (niet beter). Mijn ouders hebben me een andere manier voor geleefd. Voor mij de fundering van oprechte interesse, de bezieling om op een dieper niveau comtact maken, elkaar respecteren, en ‘afspraak is afspraak’ waar te maken zodat mensen op je kunnen rekenen en je kunnen vertrouwen. Voor mij normaal.

En als ik dat hier nu zo neer schrijf, wat ik dan te leren heb is om vanuit die ervaringen, het niet uitkomen van mijn verwachtingen, me niet rot te voelen, maar mijn emotie om te draaien. De motion (beweging/het effect) in mijn geest anders te ervaren. Juist blij met die emotie te zijn. Blij omdat ik in deze steeds snellere wereld van ‘Mij’, ‘mij’, ‘mij’ en ‘Ik’, ‘ik’, ‘ik’,  door met deze Spiegel geconfronteerd te worden ervaar dat ik (in mijn beleving) anders ben. Het is de Spiegel van… ‘Wees blij dat je anders bent’.

Voor mij is het dan ook geen slecht idee om dat laaste simpele statement ‘verwacht minder’ om te draaien in ‘Accepteer dat je anders bent en wees daar blij mee’.
Voor mij een reden om mijn energie meer en meer te delen met mensen die dat anders zijn van mij in mijn ogen en beleving weten te respecteren en de verbinding daarmee willen aangaan.



Frans Captijn

www.captijninsight.com 
captijninsight@gmail.com




Geen opmerkingen:

Een reactie posten