vrijdag 5 augustus 2016

De vroege moed van een jonge arts om te stoppen om haar missie te vinden en te volgen

Afgelopen maandagmiddag, net toen ik een van mijn lessen aan het voorbereiden was, kwam er een college van me van onze marketingafdeling bij me aan huis met een jonge Thaise dame. Ze had van mijn activiteiten en recensies van gasten hier gehoord en was geïnteresseerd in mijn achtergrond en de manier waarop ik mijn lessen en programma’s uitvoerde. Mogelijk om in de toekomst samen te werken en omdat ze met een persoonlijke zoektocht bezig was.

Tijdens het gesprek dat we voerden kwam ik er achter dat ze voor arts had gestudeerd. Ze had drie jaar in die professie gewerkt. In die periode was ze achter gekomen dat ze haar missie er niet mee vervulde. Ze begreep dat ze de dingen die ze geleerd had meer in de praktijk moest brengen. Haar werkomgeving spiegelde haar, in deze eerste periode van haar loopbaan, dat ze voor haar doen in een soort routinematige manier met mensen aan de slag was. Niet haar doel in het leven. Ze besloot met haar werk te stoppen.

Het nemen van ontslag, inmiddels drie maanden geleden, gaf haar een stop moment. Een pauze om balans op te maken en uit te zoeken wat ze nu eigenlijk werkelijk in haar leven wilde. Geloof het of niet, ze sprak zelfs met ons (mijn dochter Carlien en ik) over wat ze graag als vervolgstappen in haar volgende leven zou willen doen (voor mij een super ervaring om te mogen horen, het maakte me wederom dankbaar voor het mogen leven in deze fantastische cultuur).  

Gezondheid, en haar studie en werk in deze richting, was absoluut geen verspilde tijd en moeite geweest. Het had haar geholpen om te ervaren wat ze niet echt wilde. Het had haar een stap dichter bij haar verlangens, voldoening en missie (in dit leven) gebracht. Ze was op dit moment, in haar beleving, nog niet in staat om de wereld in voldoende mate te dienen. Iets knaagde er aan haar waardoor ze nog niet volledig tot bloei kwam. Gezondheid in algemene zin was een prima keuze maar niet op de manier die ze als arts tot nu toe had ervaren. Ze wilde van zichzelf meer aanbieden en delen. Ze dacht er over om een nieuwe technologie, misschien zelfs een technisch hulpmiddel, te ontwikkelen om meer mensen minder te laten lijden en hun gezondheid en conditie voor een langere periode beter op peil te houden.

Met gezondheidszorg bezig zijn is holistisch aan de slag zijn. Lichaam, geest, emotie, omgeving en zelfs een spirituele component in een persoonlijke balans. Ze was naar India geweest om bekende plekken te bezoeken die de Buddha in zijn leven had aan gedaan. Ze nam kennis van boeddhistische filosofie en benadering hoe je mensen kon helpen om lijden te verlichten. Ze was geïnspireerd om mensen in deze tijd vanuit die zelfde intentie en achtergronden te helpen. Ze voelde zich bezield om die aanpak te vertalen op een manier die voor de huidige generaties meer tastbaar was.

Het voelde voor ons heel goed om met haar face-to-face deze conversatie te hebben en samen te delen en te groeien. Een zekere trots overviel me dat er mensen op mijn pad komen die het lef hebben om niet door te gaan met dingen te doen die ze eigenlijk niet liggen om geld te verdienen waardoor ze door moeten gaan met dingen doen die ze niet liggen. Deze jong dame had de moed om te luisteren naar haar bestemming. Om te stoppen, trots op zichzelf te zijn, op zichzelf te vertrouwen, terug te kijken slechts om te leren en er wijzer van te worden en moedige stappen voorwaarts te zetten om met de uniekheid van haar persoonlijkheid en aanpak te dienen. Iets waarmee ze zich zelf en de wereld om haar heen stukken blijer gaat maken.

Stop met het vinden van zondebokken en het maken van generale excuses die je helpen geloven dat het volgen van deze weg voor jou niet mogelijk is. Het zijn slecht de trucjes in je hoofd. Vertrouw op jezelf. Vind en volg het meesterschap in jezelf. Wees je eigen leven meester. Leef je missie, dat is geen moeilijke opdracht en geeft je zeker energie en flow, en beïnvloed op een positieve manier zowel jezelf als je omgeving door jouw uniekheid te zijn.

Frans Captijn


www.captijninsight.com


Geen opmerkingen:

Een reactie posten