vrijdag 6 mei 2016

"Ik heb er geen tijd voor!" Ooit de tijd genomen om daar eens bij stil te staan?

Onlangs waren hier twee gasten die een gezondheidsprogramma van twee weken wilden doen. Ze hadden er voor gekozen om er 10 dagen aan te besteden. Ze wisten dat dat het beste effect zou opleveren maar... ze hadden daar geen tijd voor in hun drukke werk en leven.

De zin; “Ik heb er geen tijd voor.” Bleef die dag de hele tijd door mijn hoofd cirkelen. Wat zeg je er eigenlijk mee?
Ik heb er geen tijd voor. Ik heb er nu geen tijd voor. Ik heb er nu nog geen tijd voor. Het zijn eigenlijk allemaal excuses die je in je hoofd haalt om niet dat te doen dat je eigenlijk wilt doen. En natuurlijk kan het ook zo zijn dat je iets helemaal niet zou willen doen en om er dan maar van af te zijn kom je met dit generale excuus. Ik heb er geen tijd voor…

Die zin geeft iets aan over jouw persoonlijke keuzes. Mijn vader en moeder zeiden me regelmatig als ik het zelfde zinnetje uit sprak; “Dan maak je er maar tijd voor.” Er is namelijk altijd tijd en het gaat maar om waar jij de prioriteiten legt. Nu zouden ze wellicht als aanvulling nog zeggen: "Als je eens wat minder op dat internet zat dan heb je tijd zat voor jezelf over". 

We organiseren hier een programma “Tijd is alles”. Een pracht thema om eens bij stil te staan. Tijd gaat helemaal niet sneller of langzamer dan vroeger. We denken dat we meer met onze tijd kunnen of moeten doen. We streven en wedijveren wat af omdat we denken dat dat noodzakelijk is omdat iedereen om ons heen dat doet. Je zou voor de grap eens vijf minuten lang doelloosheid moeten proberen te oefenen. Misschien ervaar je een gevoel van blijheid en ruimte om adem te halen. Niet wegduiken in de talloze afleidingen die je tot zelfs aan je broekriem of in je zak bij je draagt. Gewoon helemaal niets doen. Misschien een gevoel van onrust vanuit een vorm van angst om jezelf tegen te komen. 

Als je geen tijd hebt of er nog geen tijd voor hebt om die dingen te doen die goed voor specifiek jou zijn zoals bezig zijn voor jouw gezondheid, jouw langdurige geluk, jouw time-out/stoppen en opladen, jouw adem halen, jou balans opmaken, jouw even omkijken en genieten van dat wat je al bereikt hebt, jouw dingen vast stellen waar het écht om draait, jouw enige doel dat ‘LEVEN’ (in plaats van vluchten) heet…, dan is er iets mis met je prioriteiten die je stelt.

Er is meer dan genoeg tijd, zelfs nu. Het zijn alleen maar keuzes. In je leven is er niets anders te doen dan je missie te leven. Jouw unieke bijdrage te leveren en daarvan en daarmee gelukkig te zijn. Er is niets te bereiken, niets te realiseren, geen programma, geen agenda voor leven. Je hoeft niet te wachten op het volgende signaal uit je directe omgeving dat je voor de zoveelste keer (meestal erg  kortstondig) met je neus op de feiten drukt waar het ook al weer allemaal echt in je leven om ging/gaat.


En wil je letterlijk direct tijdwinst voor jezelf? Gewoon een feit. Uit een oefening die ik hier regelmatig met gasten doe over holistische tijdbalans blijkt dat mensen ontdekken dat ze op een dag tijd over hebben. Iedere keer een vreemde gewaarwording. Ze komen er achter dat dat komt door tijdverslindend gebruik van sociale media en zo'n twintig minuten per uur die marketing steelt tijdens televisiekijken. Misschien een tip om die zaken wat vaker uit te zetten.

Stop met je generale excuus en neem direct en nu de tijd voor dat wat voor jou écht belangrijk is. Plan het niet in, er is immers geen agenda of programma, maak het je natuur. Wacht niet te lang en al zeker niet tot het te laat is (ook al besef je dat zelf wellicht niet meer). Dat moment kan er zelfs vandaag misschien al zijn en natuurlijk wens ik je dat niet toe. 

Frans Captijn
www.captijninsight.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten