vrijdag 13 mei 2016

Muziek en zang, taal die verbindt met de symfonie van het leven

"Muziek is een taal die verbindt" Muziek loopt als een rode draad door een ieders leven. Het geeft energie, kracht, troost, blijdschap en koestert herinneringen van alle aard." 

Ik kreeg de inspiratie voor de titel van dit blog door een berichtje van een oude bekende van mij in Nederland, Everdien Berendsen. Zij is voorzitter van een muziekvereniging en bespeelt zelf de trombone. Deze vereniging had voor de nieuwjaarsreceptie van dit jaar dit thema gekozen.
De titel boeide me om er eens dieper over te denken en wat van deze gedachten deze week in dit blog te delen. Muziek en ook zang, voor mij taal die verbindt.

Als je aan taal denkt dan komt voornamelijk spreken en schrijven in mij op. Als ik dieper kijk dan kom ik op communicatie. Een zenden en ontvangen iets dat dus verbindt. Maar is muziek dan spreken? Is het een taal al die noten op notenbalken die je schrijft. Het notenschrift op zich is al een aardige uitzondering op de regel van verschillende talen. Je schrijft het overal in de wereld hetzelfde en kan dus door iedereen gelezen worden, waar ter wereld je ook bent. Derhalve nodigt alleen de noten-taal al uit voor een wereldwijde verbinding. Muziek is voor mij een taal die dingen weet uit te drukken die verbaal vaak niet lukken.


Muziek en zang, zijn voor mij trillingen die iets in beroering brengen. Net als gesproken taal zijn het frequenties. De frequentie van muziek en zang zijn in mijn beleving zo veel meer. Klank doet wonderen, klank heelt en de combinatie van klanken in muziek of door gebruik van de stem bij zang (veel sterker dan bij spreken) verbindt zich met emotie, met gevoel. Niet voor niets gebruiken Tibetaanse monniken naast chanten ook klank (klankschalen) voor meditatie. Ze bevrijden de geest en hebben een helende werking. 
Masaru Emoto toonde met zijn waterexperimenten aan welke gigantische invloed muziek, klank en intentie kan hebben op de kristal structuur van water (wij zijn ca. 80% water). Muziek en zang zijn dan ook letterlijk van invloed op ons welzijn.

Verbinding heeft te maken met energie, met emotie. Hoe anders dan het zachtjes aanraken van een schermpje van een of ander ondersteunend apparaatje in je rechter of linker hand tegenwoordig. Gelukkig ken ik aardig wat mensen die met muziek en zang weten aan te raken. Mijn voormalige secretaresse is er een van. Ze is als het ware één met haar muziekinstrument (piano) en gaat er met ziel en zaligheid helemaal in op en dat voel je dan ook omdat het een echt van binnen diep geworteld talent is dat met passie wordt gedeeld. Ze geeft ook piano les. Afgelopen maandag nog schreef ze me: "
Het blijft ontzettend leuk te ervaren hoe ik mensen (met name kinderen) een nieuwe taal/omgeving/emotie mag aanleren wat hun verdere leven voorgoed verrijkt." En voor mij is dat ook zo.

Een aantal jaren geleden volgde ik een leergang "Aristoteles, muziek en meesterschap". Victor Müller en Erik Boers gaven die training. Een combinatie van de kracht van de toepassing van filosofie in organisaties en verbinding en stromen door muziek. Nog steeds gebruik ik ervaringen en inzichten uit die leergang in mijn programma's hier. En het mooie, door te zingen op de werkvloer, geloof het of niet, werd eenvoudig weg speelse verbinding met elkaar weer gelegd. In Engeland tijdens een training met brandweerofficieren hielp het de teamgeest en zelfs burgemeesters die mee waren begonnen spontaan en met een ontspannen glimlach op het gezicht weer te zingen. En wat denk je van de achtergrond van zingen bij scouting (of in het leger). Het versterkt de teamgeest om ferme stappen voorwaarts te zetten.

Muziek en zang laten energie weer stromen. En ook voor de ervaring van dit hoef je maar even stil te staan en jezelf de ruimte te gunnen om dat moois te ervaren. En over smaak valt niet te twisten maar er is altijd iets met muziek en zang dat voor 100% bij jou past. 
De speurtocht naar dat wat met jou resoneert.

Hoe eenvoudig kun je jezelf een cadeau geven. Dank aan al die mensen die deze unieke talenten juist laten stromen en er anderen blij mee maken of behulpzaam mee zijn. 


Neem weer eens de tijd om écht te verbinden door stil te staan en je sensaties te openen voor muziek en zang. De weg naar de verbinding met de symfonie van het leven. Muziek en zang, de weg die meer - en wellicht weer - verbindt en daarmee de beleving van je binnen wereld en buitenwereld vergroot. 
En een mooie Boeddhistische invalshoek. Muziek verbindt je met het nu en laat je niet terug kijken. Je opent jezelf voor de tonen die komen en laat continue de verbinding met dat waaraan je even gehecht was los om de verbinding met de harmonie van leven aan te gaan. 

Een voorbeeld? Hoe talent in muziek en zang kunnen beroeren. Voorbeelden te over. Deze kwam toevallig deze week op mijn pad (
Andrea Bocelli - Solomia | Voice Kids 2015). Een kwestie van jezelf zijn en delen van dat wat je als uniekheid in je hebt.

Geniet van dat wat LEVEN in oprechte verbinding heet.

Frans Captijn


Geen opmerkingen:

Een reactie posten