vrijdag 23 oktober 2015

Word wat rustiger in je hoofd. Verminder slapeloosheid.

Kun je me helpen mijn gedachtenstroom te stoppen?

Een aantal keren per maand krijg ik deze vraag van gasten. Meestal na de vroege ochtend bijeenkomst komen ze naar me toe en voelen ze zich vrij om een op een deze vraag aan me te stellen. Ze zijn zich meer dan ooit bewust van hun gedachten die in hun hoofd dag en nacht als een aap heen en weer blijven springen en denken dat ze hun gedachtestroom niet meer kunnen temperen. En eigenlijk is het super dat ze zich dat beginnen te realiseren. Het is de eerste stap om hun ‘probleem’ op te lossen. Ze geven hun denken aandacht. Als je het op de keper beschouwt eigenlijk het hart van alles wat we doen.

Altijd is mijn antwoord; “Ja, dat kan ik (niet).
Het is een rare gedachte om mij te vragen om - opeenvolgende - gedachten te laten stoppen. Het is ook niet eens mogelijk en… wees er blij om. Als je auto rijdt en het licht voor je springt ineens op ‘rood’ dan is het volgens mij toch echt beter om er even over te denken om te stoppen. Om eerlijk te zijn heb je dus ook niet eens de mogelijkheid om het denken te stoppen. Probeer het niet. Je zult er nooit in slagen.

Je gedachten hebben op zijn minst met twee - ik noem het voor het gemak maar – stromingen te maken.
De eerste ondersteunt je handelen. De diepere basis van al deze gedachten hebben te maken met de oer gedachten en vragen; “Hoe overleef ik?” en “Hoe blijf ik veilig?”. Niet verkeerd als je wil blijven leven volgens mij.
De andere heeft veel meer te maken met je welzijn, je welbevinden. Heel vaak, zo niet altijd, verbonden met ervaringen uit je verleden en met je verlangens. Met de door jezelf ontwikkelde ‘levens-stijl’, de manier waarop je gewend bent met situaties om te gaan en er op te reageren. En daar gaan we. We beginnen onze eigen verhalen om dingen die er zijn of nog moeten gaan komen te ontwikkelen. We voegen van alles toe of halen juist dingen weg en laten op een creatieve wijze allerhande verhalen ontstaan die helemaal niet eens waar zijn laat staan dat ze ooit zullen uitkomen. We gaan oordelen en veroordelen en we proberen een toekomst te creëren waarin we denken dat meer geluk op ons ligt te wachten. Of, we willen niet weer met verdriet of pijn worden geconfronteerd en ontwikkelen in onze geest allerhande plannen “A”, “B”, “C”, “C+”, etc., daarvoor. We noemen het piekeren en soms zelfs lijden.

De gasten vragen me dan meestal een iets andere en aangepaste vraag: “Kun je me helpen om mijn piekeren te stoppen?” En weer is mijn antwoord; “Ja, dat kan ik (niet)!”

Wees blij dat je niet om je denken heen kunt. Maar wees je ook bewust dat piekeren slechts een optie is. Het is JOUW keuze om perceptie en bij-geloof op te bouwen. En ja, natuurlijk weet ook ik dat dat heel gemakkelijk gezegd is. En het lijkt ook ‘slechts’ gemakkelijke praat omdat je er helemaal niet aan gewend bent om met jouw manier van piekeren om te gaan. Dat piekeren, die stem in je hoofd, beheerst je leven en het enige dat je doet is er naar luisteren. Je ondersteunt daarmee de vicieuze cirkel waarin je wederom krijgt wat je al eerder kreeg.

Sta een stil bij de gigantische hoeveelheid energie die je al in je leven verbruikt hebt, al de nachten die je niet kon slapen, door al die gedachten en nachtmerries aan beelden en situaties die… achteraf gezien… nooit kwamen. Vraag jezelf dan ook eens af; “Helpt al dat piekeren me?. Hoe ondersteunt het mij in het oplossen van problemen of ongewenste situaties?”
Denken kan je helpen bij creatieve ‘out of the box’ oplossingen. Piekeren maakt dingen alleen maar erger en maken je bang voor het nemen van welk besluit dan ook. Piekeren brengt haast standaard negativiteit in, laat energy uit je wegstromen en ondersteunt een niet te stoppen nieuwe stroom van vragen als; “waarom?” en “Als?”. Je bouwt er niet bestaande wolkenkrabbers mee op vol van angst, boosheid, veroordelingen en kramp in je lichaam en hoofd.

Is er een oplossing? “Stop ermee!”. Jij bent niet je piekerende gedachten. Jij bent de enige die aandacht blijft geven aan dat piekeren en daarmee je eigen vuur aanwakkert. Terwijl je in feite weet dat je er jezelf absoluut niet mee helpt, het zeeën van energie van je vreet en je futloos maakt. Je helpt er jezelf niet mee en daardoor laat je ook de wereld om je heen min of meer een beetje in de kou staan.

Het Boeddhisme biedt een helpende hand die Equanimity, balans, wordt genoemd. Een eenvoudige manier om het vechten met jezelf te stoppen of op zijn minst te verminderen. Toen ik er voor het eerst over hoorde en er een uitleg over kreeg moest ik er vreselijk om lachen. En toch… probeer het. Serieus verbaas je. Gewoon om met je te delen.

Vraag jezelf af:
# Kun je de situatie waarover je piekert NU, op dit moment veranderen?
Als het antwoord Ja is, stop dan met piekeren en verander de situatie nu.
Is het antwoord Nee, ga dan naar de volgende vraag
# Kun je de situatie waarover je nu piekert veranderen als de situatie op termijn zich daar voor leent?
Als het antwoord Ja is, stop dan nu met piekeren, wacht tot dat moment of begin de dingen om dat moment te laten plaatsvinden te organiseren.
Is het antwoord nog steeds Nee? Lees dan verder.
# Als je de situatie niet nu en ook niet in de toekomst kunt veranderen dan blijven er twee zaken over:
De eerste is volledige acceptatie. Dat betekent dat je dus nu niet meer piekert en ook jezelf en anderen niet meer nu en ook nooit meer in de toekomst met je piekeren vergiftigt. Je komt er nooit meer op terug.
Kun je het niet volledig accepteren? Zoek dan een andere omgeving, relatie, werkkring, of wat dan ook waar je niet meer om dit fenomeen hoeft te piekeren. Weet wel dat ook in die situatie weer nieuwe zaken die je niet welgevallig kunnen zijn kunnen optreden of al zijn.
Nog steeds geen oplossing?
# Vertrouw dan op je veerkracht. Die vertoont zich op een gegeven moment. Stop met het jezelf pijn en verdriet doen. Ontwikkel liefde voor jezelf op een eenvoudige manier.
Denk hier eens aan: Jij bent degene die de hele dag met jezelf om gaat. 24 Uur per dag voor de rest van je leven. Waarom dan niet eerst eens een relatie met jezelf aan gaan? Behandel jezelf eens als de nieuwe liefde van je leven. Zeg eens tegen jezelf “Ik hou van je”. Geef jezelf eens een compliment, wees aardig tegen jezelf, sta jezelf toe om te stralen en blij te zijn. JIJ bent het waard!

Vertrouw jezelf. Dit betekent niet dat je maar op je lauweren moet gaan rusten. Maar stop er eens mee jezelf te veroordelen of te bezeren met al je negatieve gedachten. Probeer het niet, DOE het. Open je hart, straal, denk ‘out of the box’ en wees je er van bewust dat alle antwoorden op al jouw vragen en problemen al lang in jezelf liggen opgeslagen. Het is verspilling van tijd, energie en moeite om in je buitenwereld op zoek te gaan. Je leven kan niet verkeerd gaan.

Word wat rustiger in je hoofd. Stop je slapeloosheid. Ga door met denken maar stop met piekeren.

Ja, JIJ kunt dat!


Frans Captijn
www.captijninsight.com



Geen opmerkingen:

Een reactie posten