vrijdag 8 mei 2015

Oogst wat je bent. Imperfectie bestaat niet.


Afgelopen woensdag begeleidde ik de wekelijkse mindful communicatie klas. Een van onze gasten die hier een gezondheidsprogramma volgt is een boek aan het lezen met de titel;  “De moed van imperfectie”. In de bijeenkomst brachten we juist dat woord “imperfectie” in om eens nader te onderzoeken.

We merkten op dat imperfectie niet bestaat. Het zijn alleen gedachten er over die het woord laten bestaan. Gedachten die je van de wereld om je heen aangeboden hebt gekregen. Wat anderen er wel niet van vinden en hoe ze er, meestal in negatieve zin, over praten.
Voor mij is de Australiër, Nick Vujicic – de man zonder armen en benen -, één van de beste voorbeelden in dit kader. Hij vertelt niet alleen maar laat je zien hoe uniek en prachtig mensen zijn als ze zichzelf zijn. “Ik geloof niet in fouten. En als de wereld zegt dat je niet goed genoeg bent… vraag dan eens een second opinion”.

De zakenwereld, de wereld van marketing, van ego en jaloezie maken ons wijs dat imperfectie bestaat. Bedrijven bieden je, tijdelijke, ‘oplossingen’ aan en marketing helpt je er in te geloven dat je dat werkelijk moet doen om van je (eerst door hen aangeprate) ‘probleem’ af te kunnen komen. Je hoeft er alleen maar voor te betalen.

Ook hier in Azië mag ik met geweldige en mooie mensen werken. Ik begin elke ochtend heel erg vroeg met mijn eerste lessen. Als ik na die lessen soms het kantoor bezoek komen de eerste collega’s meestal net op hun werk. Het eerste dat dan gebeurt is dat ze aan de slag gaan met make-up. Geen foto’s, soms - op een leuke manier - zelfs verstoppertje met me spelen tot ze vinden dat ze ‘toonbaar’ zijn. Naar mijn mening – maar wie ben ik – zien ze er vaak beter en veel natuurlijker uit in hun ‘imperfecte’ staat zonder (veel) make-up. Wat is er toch te verbergen?  

Het is precies hetzelfde met de dingen die we in ons leven doen. We proberen perfect te zijn in hoe we slechts denken dat anderen naar ons kijken. Vaak doen we, of proberen we dingen te doen, die ons helemaal niet liggen om daarmee terug te geven aan de wereld waarin we leven. We vergeten onze grootste gift van perfectie en hebben de moed vaak niet om te accepteren dat we al lang perfect zijn.

Als je die dingen doet die, vanuit je hart en uniekheid, jouw dingen zijn dan dien je jezelf en de wereld om je heen op de allerbeste manier. Als je gaat proberen om perfect (in de ogen van anderen) te worden, dan zet je jezelf onder druk, verbruik je nodeloos heel veel energie en ben je uit het oog verloren dat je ‘foutloos’ bent en dat de wereld juist zit te wachten op jou als die unieke persoonlijkheid (en je hoeft er ook niet eens extra voor te betalen).

De Boeddha was geïnspireerd door de natuur. De natuur toont ons heel eenvoudig hoe het werkt. Op de plek waar ik woon groeien talloze soorten van vruchten en kruiden. Het mango seizoen is begonnen. Zalige verse toetjes (mango met kleefrijst) worden weer geserveerd. 

Heb je ooit gedacht aan een appelboom die mango’s voort brengt? Of een Lychees boom waaraan kersen groeien? Of een banaan waaraan tomaten komen? Ik geloof dat je je dan direct bewust bent van het woord imperfectie. Maar het bestaat niet.

De natuur toont je hoe het werkt, met bomen, met dieren, etc.. De natuur toont ons de seizoenen en één daarvan is oogst tijd.

Oogst gewoon wat JIJ bent en geniet van juist die perfectie om niet allen jezelf maar ook de wereld om je heen op de beste manier te dienen.


Frans Captijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten