vrijdag 15 mei 2015

Hoe word je (meer) succesvol? Wat een vraag…? Het kan zo simpel zijn.

Ik kreeg afgelopen week via Facebook van een collega die in China woont een berichtje met daarin een verwijzing naar een artikel over welke negen dingen je zou moeten stoppen om succesvol te worden. Ik las het en reageerde met een glimlach terug; “Ik mis, Start eens met leven.”

Het woord 'succesvol' prikkelde me. Wat is dat eigenlijk succesvol zijn en, in relatie tot het bericht dat ik kreeg, waarom zou ik met dingen moeten stoppen?

Het woord ‘succesvol’ is voor mij net zoiets als het woord ‘mooi’. In mijn beleving is er niet echt een goeie omschrijving te vinden. Wat jij mooi vindt, vinden heel veel anderen afschuwelijk. En mooi zijn stopt helemaal nooit. Er is dan altijd wel weer nóg mooier en zo niet dan weten we het verlangen door te fotoshoppen wel te creëren.

Met succes lijkt het hetzelfde. Er is altijd wel nóg meer te bereiken. Er zijn duizenden mensen met het zelfde diploma op zak als jij. Miljoenen zijn er met nog meer geld op de bank, met een mooiere auto of een nog groter of luxer huis. 
Wat jij een succes vindt, daar lachen anderen om en zelfs als je al een Olympische gouden medaille zou winnen dan komt er toch na een aantal jaren meestal wel weer iemand die je overbluft. Succes denken te hebben verlegt slechts de grens van een doel dat jijzelf of anderen dan direct weer willen verbeteren. Succes is zo eigenlijk nooit bereikbaar en voor wat betreft het gevoel ook meestal maar tijdelijk. 
Bestaat succes dan eigenlijk wel of is het maar iets dat we onszelf alleen maar voorstellen en waarmee we ons regelmatig een beetje gek maken?

Het Engelse Wikipedia geeft voor succes aan; ‘Het bereiken van een hogere sociale status’ en ‘Het tegenovergestelde van mislukken’. Voor mij roept dat competitie, strijd of soms – over de ruggen van anderen – nog meer op. Het is het bereiken van de (altijd maar tijdelijke) eerste plaats en meestal tonen dat je (tijdelijk) de beste bent.

In deze vorm van competitiewereld groeien we op. Heel vroeg wordt het er al ingebracht en ons hele ‘systeem’ is er inmiddels mee geïnjecteerd. Presteren om succesvol te kunnen zijn! Eigenlijk heeft ieder persoon een unieke innerlijke drang naar superioriteit, de beste willen zijn. Soms, vanuit vroege ervaringen van mislukkingen, slaat dat om naar minderwaardigheid gevoelens. 
Denk alleen maar eens aan de Cito-toets op de basisschool. En kijk, als mensen eenmaal volwassen zijn, eens terug naar wat die score echt aan ‘succes’ gebracht heeft. Soms zul je zien dat eerst gedachte minderwaardigheid juist is omgeslagen naar superioriteit. 

Succesvol willen zijn brengt ons natuurlijk allemaal verder zolang het leuk blijft met en onder elkaar. Het helpt om te ontdekken. Genieten van ons succes doen we nauwelijks omdat we dan al weer iets nieuws op het oog hebben dat ons misschien nóg succesvoller zou kunnen maken. Er komt gewoon geen einde aan.

Er is ook een andere manier om naar dat succesvol te kijken. Er is geen glimmende auto, geen zogenaamde status, geen groot huis voor nodig en je hoeft er ook helemaal geen negen dingen die je doet voor te stoppen. Het werkt per direct en ook heel langdurig. Het heet… GA EENS LEVEN!  

Doe dat waar je goed in bent, geniet van kleine dingen, leef met plezier, (glim)lach. En wat dat laatste betreft heb ik hier het geluk dat ik dagelijks door honderden glimlachen wordt omhuld. 
Mijn moeder zou denk ik mijn verhaal nog aanvullen met het zinnetje: "Wees tevreden en breng eens een offertje. Af en toe wat nederigheid misstaat niet."  Een op het eerste gezicht misschien kleine wereld van succes. Wel een waar je, zonder er zelf erg in te hebben, de wereld om je heen van laat mee genieten met een uiteindelijk groot effect. En competitie? Waarvoor en wat is dat. Lach er om en 'verrijk' jezelf (dat is niet egoïstisch). Schaar je niet achter die genen die er uiteindelijk later toch spijt van hebben dat ze niet dat hebben gedaan wat ze eigenlijk in hun leven zo graag hadden gewild. Laat je leven je carrière zijn dan blijft er niets te wensen over.

Succesvol zijn is slechts een stempel die de buitenwereld je geeft. Een stempel vaak ook gevuld met afgunst. De competitiedrang die het direct oproept. De roep die je aanzet om je eindeloos in te zetten om anderen voorbij te streven en daarbij je eigen leven zelfs uit het oog te verliezen. Je bereikt het nooit! Het bestaat niet eens tenzij je God heet.

Ben ik dan succesvol? Wat een vraag…? Het woord verlaat steeds verder mijn woordenschat omdat ik probeer om steeds bewuster te zijn – en te genieten- van leven. Het enige échte doel dat er misschien bestaat. 

Ga eens leven. Succes verzekerd!

Frans Captijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten