vrijdag 6 maart 2015

Het geluk van de stap voorwaarts

Drie weken geleden volgde ik in de stad een korte verdiepingscursus over de Thaise cultuur. Het blijft voor mij nog steeds een voortdurende openbaring vanuit de achtergronden en cultuur van waaruit ik zelf ben opgevoed.

Diep geworteld is de hang naar vrijheid. Thailand als land (Siam) is eigenlijk ook nog nooit echt ´overheerst´ geweest. De hang naar vrijheid zit in iedere persoon waarbij er een hartsverbinding naar anderen is van waaruit er een ‘er voor de ander zijn’ is.

De Thai hebben een hang naar de zoektocht naar geluk en de bescherming tegen ongeluk. Er heerst en hoop angst voor bovennatuurlijke krachten en zwarte magie. Veel mensen dragen, vaak hele waardevolle, amuletten om hun nek die ze het gevoel geven dat ze beschermd worden tegen slechte invloeden. Een invloed overigens vanuit Cambodja en niet vanuit Thailand zelf. En zelfs bij een crematie ceremonie worden lootjes voor de loterij verkocht. Je kunt immers niet weten of juist op die plek, waar veel mensen en geesten aanwezig zijn je juist geluk ten deel valt.

De Thai hebben iets met het in hun ogen ‘geluksgetal’ 9. Ik herinner me nog dat, toen ik vorig jaar mijn nummerplaat voor mijn nieuwe scooter na 6 weken ging op halen, de vrouw die me de nummerplaat overhandigde haast helemaal stond te shaken. Er zaten 2 negens in en dat moest toch wel aardig wat geluk voor mij inhouden. Ik ga er gewoon maar van uit.
Voor enorm veel geld worden hier nummerplaten van auto’s verhandeld. Geluk wordt, zo lijkt het tenminste,  als het ware gekocht. Hoe meer negens hoe beter. En als er dan geen negen in het nummer zelf zit dan is het inmiddels van mij een hobby op de combinatie van getallen te zoeken die tenminste één negen kan vormen. Het lukt bijna altijd.

De 9 spreek je in het Thai uit als ‘Gaow’. En dat woord betekent niet alleen het getal negen maar ook ‘een stap voorwaarts’ op je levensweg. Het wordt hier als een geluk gezien als je weer een stap voorwaarts mag zetten. Je ontwikkelt je dan immers en je ziel kan verder in wijsheid en ervaring groeien.

En stappen zetten is vaak niet gemakkelijk. Mijn zoon bijvoorbeeld moet morgen afscheid nemen van één van zijn huisdieren omdat hij met zijn vriendin wil gaan verhuizen. En dit huisdier, een wurgslang van bijna drie meter inmiddels, past daar niet in. En dan is het kiezen voor het één of het ander. Hij heeft inmiddels een andere eigenaar gevonden waarvan hij weet dat de zorg voor het dier goed wordt overgenomen en toch is het ‘loslaten’ (aardig woord trouwens in relatie tot een wurgslang) geen gemakkelijke opgave. En toch doet hij het om stappen voorwaarts te zetten en daarmee de deur te openen voor, naar ook ik hoop, geluk. Zeker weten een nieuw groeien in ervaring en wijsheid.

Bij de uitleg die ik over het geluksgetal 9 kreeg dacht ik ook aan mezelf. Soms zijn stappen voorwaarts zetten, of ze nu gewild of ongewild zijn, helemaal niet gemakkelijk en tast je in onzekerheid. En toch reken ik daarbij, en niet alleen voor mezelf, dat die stappen als je er naderhand op terug kijkt gelukkiger gemaakt hebben.


Frans Captijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten