vrijdag 2 mei 2014

Wanneer heb jij voor het laatst de zonsopgang gezien?


Bijna dagelijks zie ik hier in Thailand de zonsopgang. Het blijft een fantastisch fenomeen. Heel maf misschien maar ik ben er ook bijna elke ochtend even heel erg stil onder als ik met onze hond de heuvel op loop en me even omdraai om die geweldige energiebal achter de heuvels in het Oosten te in al zijn pracht te zien gaan gloeien. In nog geen vijf minuten tijd is hij volledig aanwezig.


Deze pracht wordt aangekondigd door een kunstzinnig schouwspel van veranderende kleuren en schaduwen in de atmosfeer en het wijzigen van de tropische woud geluiden. De nachtgeluiden verdwijnen en de geluiden van dorpsleven dat opstart en het ontwaken van de natuur maken je blij. De koele frisse lucht maakt je bewust van ademhalen. Van iets tot je nemen en zonder enige moeite weer los laten. Een soort zuiveren.



Ja, blij, is nu ik dit zo schrijf hét woord. Blij dat ik kon en mocht opstaan. Blij met de ervaring dit mee te mogen en kunnen maken. Blij om weer een nieuwe kans te krijgen. Om te leren, te mogen genieten, te mogen groeien, te mogen leven. Een geschenk, een beleving, elke dag opnieuw en anders. Geweldig om mee te maken. Een fantastische start van de dag.



Als ik in mijn vorige leven wel eens vroeg op moest om ergens op tijd en voor de files te zijn dan baalde ik vaak stevig. Als ik dan vanuit Middelburg over de autosnelweg A58 reed dan werd ik halverwege enorm blij en rustig als ik die vuurbal ineens boven Zeeuws-Vlaanderen zag boven komen. Ik vroeg me dan af waarom ik eigenlijk zo gebaald had om vroeg op te staan. Ook mijn voormalige secretaresse deelde meer dan eens haar ervaringen over dat vroege opstaan. Over die zon en de reeën in ‘Oranjezon’.

Hier leven we meer met de natuur. Als het licht wordt sta je op en je gaat iets vroeger dan in Nederland, gewoon als je je moe voelt, je bed in. Een natuurlijk mee bewegen en toegeven aan dat waar je lichaam om vraagt volgens mij.



Meer dan ooit begrijp ik dat met op één oor blijven liggen betekent dat je vaak heel veel gratis ochtendblijdschap laat liggen.



Zeker met de zomer / vakantie in zicht nodig ik je uit om eens een keer mee te maken wat ik elke dag mag mee maken. Verbaas je over het geschenk dat je met dat vroege opstaan zo maar en ‘gratis’ ontvangt.



Frans Captijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten