Volgens
mij waren huisartsen en specialisten, zo’n veertig jaar geleden, de eerste
groepen die te maken kregen met patiënten die het eigenlijk allemaal zelf al
beter wisten of dachten te weten. Televisieprogramma’s als ‘De televisiedokter’
en nadien ‘Vinger aan de pols’, en ook bladen zoals Margriet en Libelle zorgden
bij hen voor volle wachtkamers. Patiënten die symptomen en ziektebeelden bij
henzelf herkenden na het zien van een uitzending of het lezen van een artikel. De
doktoren kregen tegenspraak van een steeds mondigere patiënt. De patiënt
vergaarde kennis. De status van de dokter, de pastoor of dominee, de
burgemeester, de politiechef, brandweercommandant, etc., brokkelde langzaam af
naar, in mijn ogen, steeds normalere proporties.
Kennis
werd steeds meer vindbaar in de sociale omgeving en bleef niet meer beperkt tot
een selectieve groep. Kunde, vertrouwen, gevoel en ‘klik’ tussen een
beroepsbeoefenaar en een klant kreeg stap voor stap (nog) meer waarde.
Tegenwoordig
leven we in een omgeving die op nagenoeg ieder gebied haast een overkill aan kennis/informatie
kent. De wereld blijkt een dorp omgeven en verbonden met het World Wide Web. Kennis
is voor iedereen op een heel eenvoudige manier toegankelijk en meestal ook goed
begrijpelijk. Kennis is zo langzamerhand geen echt item meer. Kennis vergaren
haast niet eens meer een kunst in de netwerkomgeving waarin diverse generaties
samen werken.
Waarom spelen diploma’s, voornamelijk gebaseerd op het kunnen aantonen van verworven kennis, dan nog steeds zo’n grote rol in de tegenwoordige tijd? De huidige generatie weet al lang dat in de kennis- en informatieomgeving waarin ze acteren die kennis eigenlijk niet meer hét item is waar het om draait. In een handomdraai weten ze alles op internet op te zoeken en zijn ze op kennis niveau hun docenten of professoren soms voorbij.
Waarom spelen diploma’s, voornamelijk gebaseerd op het kunnen aantonen van verworven kennis, dan nog steeds zo’n grote rol in de tegenwoordige tijd? De huidige generatie weet al lang dat in de kennis- en informatieomgeving waarin ze acteren die kennis eigenlijk niet meer hét item is waar het om draait. In een handomdraai weten ze alles op internet op te zoeken en zijn ze op kennis niveau hun docenten of professoren soms voorbij.
En toch
gaan we maar door met het systeem van, ouderwetse en vaak algemene, papiertjes
halen. Papiertjes waarbij, als je tenminste de studenten mag geloven, soms veel
onnodige studie en kennis ballast zit.
Inmiddels komen er steeds meer organisaties
die het lef hebben om buiten de ‘sollicitatie kaders’ en ‘functievereisten’ van
diploma’s mensen te werven. Een verademing en volgens mij ook toekomst. Uit
reacties op onze ‘Bootcamp voor Young professionals en Young potentials’ merk
ik het ook op. De huidige jonge generatie die in organisaties aan de slag gaat
of is heeft een ander wensenlijstje. Ze gaan voor groei op een manier die hen
ligt en gestoeld is op gebruik van hun talenten en passie. Niet alleen een natuurlijke
manier maar ook nog eens een gemakkelijkere manier dan ze in bochten wringen in
vormen van werk waar ze niet ‘voor gemaakt’ zijn. Inzetten op waar je dus
‘gewoon’ wél goed in bent.
Ons, in
mijn ogen vaak nog ouderwetse, schoolsysteem leidt nog steeds veel op voor
kennis. Basis blijkt ‘boekenwijsheid’. Als je, in een systeem, een
voorgeschreven pakket aan kennis ‘uit de boeken’ (en daarbuiten) jezelf
voldoende hebt eigen gemaakt dan krijg je je diploma. Steeds minder zeggend,
laat staan nog onderscheidend.
Het kan
volgens mij sneller, leuker, simpeler, beter en vooral met veel meer passie. De
werkwereld draait in mijn ogen met de dag meer om een bijdrage die is gebaseerd
op passie en talent. Kennis blijft een rol van betekenis spelen maar is overal gemakkelijk
verkrijgbaar. Een diploma maakt je niet langer meer specialist. Eerder
misschien wel generalist. Hoe kan het zijn dat een gepassioneerde en in de
praktijk super functionerende kok zijn diploma niet krijgt omdat hij een
onvoldoende heeft voor het vak Engels? Daar moeten we van af. ‘What you see is what you get’ is inmiddels te weinig. Je kunt veel en veel
meer als werkgever krijgen en als werknemer bieden. Dat maakt je juist een specialist!
Unieke kwaliteiten, talenten en de wijze hoe die in een organisatie worden
ingebracht. Bezieling, verbinding, betrokkenheid, samenwerken en bouwen aan duurzaamheid.
Het groeien door (samen) te delen. Docenten in het huidige onderwijs systeem
moeten in mijn ogen dan ook veel meer talentmanager dan kennis overdrager zijn
of worden.
Als
bedrijfsleven en overheid slim zijn stappen ze steeds meer van de zogenaamde ‘kracht’
van een diploma af en zetten ze veel meer in op een andere wijze van werving en
selectie. Een die veel meer gericht is op talent en passie in samenhang met
organisatiemissie. Meer, zoals op de in dit blog opgenomen foto staat
aangegeven, op de uitdaging om maar eens aan te tonen wat je in huis hebt.
Diploma
eisen laten vervagen zal nog een hele toer gaan worden want het, in mijn ogen
soms wat kromme, systeem van functiewaardering (en daar hangt nogal wat van af)
heeft geen houvast meer. Zonder systeem wordt het chaos denken velen. Vooral
dus blijven vasthouden… Toch zal blijken dat de echte waarde van een bijdrage
die iemand levert wordt bepaald door de klant en door directe collega’s waarmee
wordt samen gewerkt om een waardevol kwaliteitsproduct te leveren. Het is
misschien even wennen maar vindt met de nodige creativiteit vast stap voor stap
zijn weg.
Frans
Captijn
Frans wat moet ik nu met al mijn diploma's
BeantwoordenVerwijderen