vrijdag 14 juni 2013

Slaaf van jezelf

Toen wij in IndonesiĆ« op vakantie waren hadden we een paar dagen een leuke gids. Hij sprak over zijn vrouw die hij 'ambulance' noemde en gaf toe dat hij dat zelf ook vaak was. 

Ambulance? Ja, zei hij, een ambulance maakt het zelfde geluid. "Doe dit, doe dat!" Vaak vraag ik me af waarom ik dat doe.

Het was even lachen en nog steeds komt zijn verhaal af en toe boven. Nu was het de ander die iets verlangde of opdroeg. Heel vaak zijn we het juist zelf. Regelmatig zijn we, zonder het zelf in de gaten te hebben, slaaf van onszelf.

We moeten dit, we hebben geen andere optie dan dat... Althans, dat denken we en zo handelen we ook. De omgeving van willen hebben en de 'ik' (ego) cultuur leggen veel druk op je schouders en je doet het heel vaak jezelf aan.

"Als je je geluk zet op tijdelijke dingen, dan zal je geluk ook tijdelijk zijn." Een uitspraak van Nick Vujicic, een inspirerende man zonder armen en benen uit AustraliĆ«, die voor mij een groot voorbeeld is. Die tijdelijke dingen zijn heel vaak de zogenaamde 'hebbedingen'. Je hebt ze feitelijk maar voor een tijdje te leen. Meenemen kun je uiteindelijk helemaal niets. 

Wat moet je nu eigenlijk allemaal? Ben jij niet degene die de keuzes maakt? Welk generaal excuus gebruik je keer op keer om jouw keuze, die je misschien helemaal niet wilt, te rechtvaardigen? Voel je je in een net waaruit je denkt niet te kunnen ontsnappen? 'Verantwoordelijkheden' die je niet wilt ontduiken? Dat hoeft ook niet maar wees eens meer creatief. Denk 'out of the box' en luister meer naar dat stemmetje in jezelf. Die stem heeft het eigenlijk nooit verkeerd. 

Als je altijd blijft doen wat je altijd deed, krijg je altijd wat je altijd al kreeg. Lang niet altijd een gemakkelijk proces om uit je vicieuze cirkel te stappen. 
Hier maak ik gelukkig regelmatig mee dat mensen op een kruispunt in hun leven het roer wel degelijk om gooien. En ja, dat is soms best angstig (ik kan er over mee praten). De beloning nadien... een cadeau aan jezelf en daarmee ook aan je omgeving.

Je hebt de sleutel voor je eigen vrijheid zelf in handen. Soms kan een beetje hulp om hem uiteindelijk zelf om te draaien een welkome aanvulling zijn. Mocht je hierover meer willen weten of het aan den lijve eens willen ervaren? Je weet me/ons vast te vinden. 

Frans Captijn







Geen opmerkingen:

Een reactie posten