vrijdag 24 mei 2013

Mindfulness, meer aandacht minder piekeren...



Ik ben nu net iets langer dan een jaar in Thailand. Een totaal ander leven. Sommige mensen zeggen dat het 180 graden om is. Zo voelt het voor mij ook. Een uniform met pet vol met goud waarin je feitelijk uitdrukt dat je een rol vervult en vertegenwoordigt (waar ik overigens trots op was), is verruild voor een luchtig wit katoenen broek en een T-shirt met de tekst ‘Mindfulness’ er op.

Een fantastische ervaring om dingen die ik in mij vicieuze cirkel deed (en volgens mij heel veel mensen nog steeds in hun vicieuze cirkel blijven doen), vanuit een geheel andere kant te be-leven. Ik leef veel meer, ken mezelf weer terug, geniet zoveel meer en het heeft ook nog eens meetbaar resultaat. Je verliest ‘vrienden’ die achteraf geen vrienden bleken te zijn maar achteraf meer ‘energy drains’ voor me waren. Je krijgt er echter zoveel nieuwe waardevolle contacten, die er voor jou (en voor hen) écht toe doen, voor in de plaats.

Deze week moest ik, i.v.m. een aanvraag voor een verlenging van mijn Thaise rijbewijs, naar de dokter voor een fysieke check-up. Na slechts één jaar maakte ze de balans op. En ja, ook dat blijft een moment opname. Ik ben ontspannen. Stress ken ik eigenlijk niet meer. Mijn bloeddruk is, zonder medicijnen, aanzienlijk en tot normale proporties gedaald. Ik kijk anders en geniet veel bewuster van de omgeving waarin ik leef. Ik ben zelfs, zonder ook maar enig (detox)programma te volgen, 5 kg afgevallen. En dat terwijl ik, buiten onze programma’s om, toch een lekker (Chang)biertje kan drinken en super geniet van het fantastische en smaakvolle Thaise aanbod aan ontbijt, lunch en diner.

Onze nieuwe ‘habitat’ in Noord-Thailand is aan die positieve medische uitslagen zeker super debet, besef ik steeds meer. Die habitat is de bakermat van Mindfulness en Awareness. De bron van bewuster leven in het hier en nu. Geen digitale agenda aan je riem, geen telefoon in je zak, geen horloge om je pols, de computer aan als je er tijd voor hebt en ook voor wilt nemen. Eigenlijk is het gewoon tijd om te (be)leven nemen. Geen dag is het zelfde. Je stelt je open voor het pad dat onder je voeten ontstaat. Je hebt niet gelijk een oordeel klaar. Je ziet, hoort, ruikt, voelt en proeft zoveel meer… Het is zijn wie je bent en voelen wat je voelt.

Geitenwollen sokken? Helemaal ontspoord na zo’n lange tijd zo’n positie in Nederland? Voor mij absoluut niet! Een verrijking! In mijn ogen een geschenk om wakker te zijn geworden en met andere ogen te kunnen en mogen kijken. 'Als je je ogen sluit en je ware identiteit ervaart en voelt van binnen, kun je altijd weer opnieuw beginnen', zegt een gedicht over het uit je vicieuze cirkel stappen.

Mindfulness op mijn T-shirt? Wat is dat. Ik leer het steeds beter en mag mijn ervaringen er over steeds vaker delen. Mindfulness is met aandacht en zonder over je eigen gedachten of gevoelens te oordelen het hier en nu ervaren. Stil worden en aandacht schenken aan dat wat is en/of dat wat je doet.

Wazig? Dat dacht ik eerst ook. En toch… ik beleef het inmiddels anders en de spontane positieve reacties van gasten bevestigen het. Mindfulness heeft meerwaarde.
Het blad ‘Ode’ van januari/februari 2013 (pag.15) stelt dat uit recente meta-analyse van 22 onderzoeken uit Europa, Canada en de VS, wetenschappelijk is bewezen dat Mindfulness depressies en angststoornissen vermindert. Aandacht- en concentratietechnieken, yoga en meditatie doen er dus weldegelijk toe. Het is niet verkeerd jezelf (eigenlijk heel natuurlijke) vaardigheden aan te leren (misschien kun je het ook zien als aangeleerde vaardigheden af te leren) waardoor je met emoties op een positievere manier kunt omgaan in plaats van een pil te slikken.

Met mindfulness kom je in je kracht. Ik schreef er al over in mijn boek ‘Speurtocht naar persoonlijk meesterschap’. Er is ‘awareness’, een beter weten van, en inzicht in wat zich in het hier en nu afspeelt. Van daaruit is er een ‘zijn’. Zonder tegenzin en wensen. Je bent minder in verzet tegen het huidige of wilt er iets anders voor in de plaats hebben. Er is dan ook automatisch verbinding en ruimte. Dat leidt tot beweging waarin je je natuurlijke kracht vindt en ook houdt.

Wees je eens wat meer bewust van de voordelen van mindfulness. Je beleeft zoveel meer en piekert zoveel minder. Wil je het een keer echt in de praktijk mee maken? Meer dan genoeg mogelijkheden, zeker ook bij jou in de buurt. 
Wil je het op een unieke manier be-leven? De deuren van Villa-Asia staan, voor zowel een zakelijk als voor een privé programma en ook als hobby (Mindful Photography) programma, wagenwijd open.


Frans Captijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten