vrijdag 28 december 2012

Ze komen er aan: In the black box vakanties!



Het schoot me door mijn hoofd met kerst. Ik dacht dat er nog niet op was ingespeeld maar de eerste voorbeelden zijn er al lang. Even checken op het internet en de plaatjes vliegen je al om de oren. Echte vakanties zullen ook wel snel komen. 

Met kerst was ik weer even in de stad. Als je door de straatjes in het centrum loopt dan zie je enorm veel ‘gamende’ mensen. Ik vraag me, als ouderwetse pa, dan af wat die mensen eigenlijk in zo’n prachtig land komen doen. Het is de nieuwe manier (en zelfs niet eens alleen meer de nieuwe generatie) die zo vakantie viert.
Contact met natuur, cultuur, temperatuur, een totaal andere omgeving, even ‘halt houden’ om weer op te kunnen laden... Speelt dat nog wel in onze steeds snellere wereld? Volgens mij is het gewoon een zeer ‘oudbollige’ gedachte.

Alles draait om snelheid, ‘handel’, macht en positie (daar gaan immers de meeste games volgens mij over als ik mijn kinderen daar om vraag) én je begeven in een meestal ‘onechte’ wereld. Je zult er van leren en toch… het echte leven biedt volgens mij veel meer dan vaak de vlucht in de wereld van het beeldscherm. 

En als het dan toch om handel draait… Zeker weten dat er binnenkort ‘In de Zwarte Doos’ Gamevakanties komen. Jammer voor de luchtvaartindustrie want je blijft er gewoon voor in je eigen buurt. De zwarte dozen komen op wielen naar je toe. Je neemt er in plaats, stelt de temperatuur op jouw gewenste waarde in en begeeft je in de onechte droomwereld om geestelijk ‘verrijkt’ en ‘uit-gerust’ na twee weken weer de andere wereld in te stappen. Happy holidays.

Het blijft natuurlijk waar je van houdt. Smaken kunnen en mogen verschillen. Ik geniet meer van buiten en live contact met echte mensen, dieren en natuur waardoor je in mijn beleving zeker kunt groeien door te delen.

Frans Captijn   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten