vrijdag 4 januari 2013

Als je kijkt zie en geniet je meer.

Het verhaal voor mijn blog van deze week werd me ingegeven door een van mijn voormalige docenten, Michiel Kuijpers. Hij stuurde op Facebook prachtige foto’s waaronder een van het al ontluiken van de lente tijdens het ‘joggen’ in het Amsterdamse bos.

Ons laatste programma had als thema ‘mindfulness en awareness’ en ook daarin kijk je en geniet je meer.





Het Boeddhisme leert:

  •  Als je kijkt, kijk, 
  •  Als je hoort, hoor, 
  •  Als je ruikt, ruik, 
  •  Als je proeft, proef, 
  •  Als je voelt, voel en 
  •  Als je begrijpt, begrijp.

Dat klinkt misschien in de westerse wereld heel nobel. En toch…
Wat bedoeld wordt is dat je je bewust bent van kijken als je kijkt en je aandacht dan niet laat afleiden door andere dingen. Kortom de tijd nemen om te kijken. Of de tijd nemen om je bewust te zijn van alleen luisteren.

Wanneer heb jij voor het laatst op je rug gelegen om alleen te kijken naar de wolken? Je jonge jaren komen er misschien zelfs in je geheugen door terug. Met bewust kijken zie je meer, je laat je creativiteit ook ontwaken. Wat zag / zie je ook al weer allemaal in die prachtige wolken?

Zelfs met joggen hol je er vaak voorbij. Michiel stond even stil om er een foto van te maken. Fotograferen is zo’n slechte hobby (of vak) nog niet (net als schilderen of tekenen bijvoorbeeld). Je brengt focus aan, neemt andere standpunten in, ziet meer van een plaatje en maakt het meer compleet. Je ont-dekt. Maakt zichtbaar wat er al lang is maar waar je de tijd niet voor nam om te zien en te genieten.

Als je holt naar je doel geniet je onvoldoende van wat je reis er naar toe te brengen heeft en ben je, nog voordat je bij dat doel bent vaak al weer bezig met de volgende mijlpaal en ben je nog nauwelijks (bewust) blij van waar je uiteindelijk bent (of inmiddels al weer was) aangekomen. 

Jaren heb ik dat zelf gedaan. Onze tijd hier in Thailand is één grote eye-opener waardoor we onze ervaringen weer mogen delen met anderen hier.

Ik wens je dit jaar toe dat je meer tijd neemt om te kijken. Zeker weten dat je meer zult genieten door zo enorm veel meer te zien.

Frans Captijn


1 opmerking:

  1. Bedankt, Frans, voor de waardevolle tip. Ik zal er mijn voordeel mee doen.

    BeantwoordenVerwijderen