vrijdag 3 februari 2023

'Smoel'

Gisteren zijn drie nieuwe pyramidewachters voor de tweede piramide die we hadden besteld gearriveerd. Ze komen, net als bij de eerste gastenpiramide, op de hoeken te staan.
Het zelfde uiterlijk als de eerdere drie maar toch net weer iets anders. Het blijft handwerk. 
Ze geven, in mijn beleving, net dat beetje meer 'smoel' en net dat ietsje meer extra accent aan het (hoewel egyptische) uiterlijk van onze Thaise bouwwerken die we al hebben neergezet. Ook voor het huis dat we nu aan het bouwen zijn hebben we gisteren wat ideeen opgedaan.

Het woord 'Smoel' en hoe er mee om te gaan heb ik van mijn vader meegekregen. Toen hij jong was werkte hij een aantal jaren als etaleur bij Vroom & Dreesman in Haarlem. Je maakt zaken aantrekkelijker door het smoel te geven. Let wel, dat is geen bedrog. Ik kom daar zo op terug. Het is het aantrekkelijk maken en soms letterlijk er het licht op zetten. 

'Smoel' leerde ik ook in de horeca. Net dat klein beetje extra aandacht. Soms in kleur, soms in smaak combinatie, maar toch het 'uiterlijk vertoon'. 
En zo ging het ook in mijn werk. Je product aantrekkelijk en toch steeds oprecht 'verkopen' omdat je zeker weet dat het dat waardig is. 

Eerst maar eens even over dat 'let wel' dat ik hierboven opmerkte. 
Van mijn pa leerde ik om, als basis, te gaan voor kwaliteit. Als je zelf niet in die kwaliteit gelooft of daar niet voor gaat, teken je uiteindelijk voor je eigen ondergang en niemand wil meer wat met je te maken hebben. 
Voor snel zakken vullen, zoals helaas juist nu te veel gebeurt, werkt het even maar klanten binden door continuiteit... ho maar. 

Daarnaast, geen gebakken lucht verhalen maar alleen de waarheid vertellen. En voor wat betreft mijn voormalige restaurant werk aan ging, gewoon goede kwaliteit van super verse producten maar toch verpakt in een aanlokkelijk uiterlijk. En vaak net wat extra specifieke aandacht voor de gast (die altijd weer speciaal is). Niets mis mee. 

Na zijn jaren als etaleur werkte mijn pa jaren als vertegenwoordiger voor Droste chocolade en Koetosari koffie. En ook daar hetzelfde liedje. Super kwaliteit, en wanneer het niet je smaak is??? So, what? Er zijn zat andere merken die jouw smaak papillen misschien beter beroeren. 

Mijn broer volgde het zelfde principe. Ook hij was een periode van zijn leven vertegenwoordiger en stond voor de kwaliteit van het product dat hij verkocht. Hij werkte onder andere in de dierenvoeding. En als klanten zijn product niet zinde omdat het in hun ogen 'niet te vreten' was dan at hij met een lach het voer voor hun ogen zelf op om aan te geven dat ze het verkeerd zagen. Maar prima, neem gewoon een ander merk en word daar blij van en mee. 

Ook wij gaan straks, als ons bouwproces voorbij is en we gasten voor programma's kunnen ontvangen, voor kwalteit. Net zo goed overigens als ons bouwen nu. 
En die tempelwachters, ik moest er weer even aan denken, geven net wat extra Thaise 'smoel' aan onze bijzondere piramides in Thailand die we hier voor toekomstige gasten hebben neergezet. 

Smoel. Geen mooi opgeklopt gebakken lucht verhaal maar, gewoon zeker weten, een geweldige en aantrekkelijke ervaring. 


Frans Captijn (Gangey Gruma) 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten