vrijdag 9 juli 2021

Voel je snel stukken beter

Ik weet niet wat het is maar het lijkt erop of de stroom van negatieve berichtgeving dagelijks toeneemt. (Sociale) media is het negatieve medicijn en velen van ons genieten ervan, misschien om erbij te horen, om al dat negatieve nieuws ook nog eens dunnetjes te verspreiden naar al hun sociale media ‘vrienden’.

Het is een bewezen feit dat mensen tien keer meer aandacht aan negatief nieuws dan aan positief nieuws besteden. En al die negativiteit maakt somber en ziek.
Ik las onlangs dat de constante aanval van negatief nieuws je perspectief op de toekomst vervormt en je vermogen remt om zelf een positieve impact te maken. 

Het is een ander wereldwijd virus waaraan we nauwelijks aandacht besteden. Een verslaving die we ongemerkt blijven voeden met onze telefoonverslaving. Je komt toch nagenoeg niemand meer tegen zonder een mobieltje in zijn of haar hand of (maar heel kort) in de broekzak?
 
Er is juist zoveel positiefs te melden en daarvoor heb je (sociale)media niet eens nodig. En nee, dat is jezelf geen rad voor de ogen draaien. Het is een kwestie van je mindset veranderen en je focus verleggen.
 
In mijn lessen toonde ik regelmatig een bordje dat aan onze hotelkamers hing: “Don’t disturb” stond op de ene kant. “Clean up room” aan de andere. Een eenvoudige herinnering.
 
Wil je je snel stukken beter voelen? Laat je dan niet verstoren. Verandering van mindset, zet dat apparaat gewoon eens uit. Echt, het lukt. Het is mij ook gelukt. Ik heb zelfs al jaren geen sociale media meer en dat scheelt me een hoop tijd die ik aan andere, meest positieve dingen, besteeds.
Moeilijk? Dat toont je verslavingsgraad aan.
 
Clean up room? Waarom maak je je zo druk en maak je je zorgen over die dingen waarop je geen invloed hebt of juist wel? (zie bijvoorbeeld mijn blog van vorige week). Ruim eens op en maak ruimte.
Verleg je focus en geef aandacht aan die dingen, hoe klein misschien ook, die je positieve energie opleveren. Ze zijn er zeker weten ook voor jou!
 
En, over dat delen gesproken, geef een ander eens een complimentje of een positief woord. Het doet wonderen.


Frans Captijn (Gangey Gruma) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten