vrijdag 30 juli 2021

Meer dan een wonder dat alles het doet.

Het lijkt allemaal zo gewoon maar dat is het natuurlijk niet. Mensen die tijdelijk of langdurig met lichamelijke of mentale klachten moeten omgaan of leven met een handicap weten er alles van. En als je zelf je voet verstuikt, een keer spierpijn hebt of je je ergens bezeert dan voel je al snel wat voor tijdelijke ‘beperkingen’ dat oplevert.
 
Vanmorgen dacht ik er weer eens aan. Alles functioneert al meer dan vierenzestig jaar bij mij. Ik ben tot nu toe kern gezond. Het feit dat we, mijn vriendin en ik, met onze eigen handen iets unieks in Thailand kunnen bouwen is er het zichtbare resultaat van.
 
En als er als eens een keer een ongemak optreedt dan is dat lichaam zo gigantisch goed in staat om zichzelf te herstellen. Wat mij betreft als het effe lukt geen medicamenten voor nodig. Ik herinner me een gezegde: “Met medicijnen duurt het herstel ongeveer zeven dagen, zonder ongeveer een week”.
En nee, dat zelf herstel zal niet voor eeuwig door gaan. Ook dat hoort bij de natuur. Ouder worden kan immers met gebreken komen. En toch “behaalde resultaten in het verleden” geven me nog steeds een meer dan goed gevoel voor de toekomst.
 
Goed om weer eens even bij stil te staan en vooral ook om dankbaar voor te zijn. Gezond zijn is geen vanzelfsprekendheid maar blijft voor mij een wonder.

Frans Captijn (Gangey Gruma) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten