vrijdag 2 juli 2021

Je zorgen maken? Pure tijdverspilling

Het was afgelopen week weer een leuke opfrisser. Ik schreef er al eens eerder over. De onzin van jezelf zorgen maken. Ik kreeg er een kort leuk filmpje van Gauer Gopal Prabhu over toegestuurd van een goeie kennis hier in Thailand. 
Een eerste reactie van me was een lach en daarna een dieper ‘inderdaad, zo is het ook’.

Al veel eerder kreeg ik het inzicht dat je zorgen maken over dingen waar je in je leven mee te maken hebt of krijgt niet alleen grote tijdverspilling en verstoring van je nachtrust zijn maar ook ziek maken en vooral helemaal niets oplossen. Tijdens een van mijn lessen filosofie hier in Thailand kreeg ik dat ooit van een monnik mee. En als je er dieper over nadenkt dan kan je niet tot een andere conclusie komen.

Ons brein gaat ongecontroleerd met alles aan de slag en stopt, zolang we in leven zijn, nooit. De meest vreselijke dingen zien we met ons gebeuren en we gaan ons zelfs op die situaties voorbereiden. Steeds weer kom je erachter dat het meestal anders en ook in de meeste gevallen milder uit pakt. En op het moment dat we met een situatie moeten omgaan dan hebben we allang alle vaardigheden in huis om er mee om te gaan.

En ik weet, gemakkelijker gezegd dan gedaan. Waarom? Omdat we het onszelf nooit hebben aangeleerd om te stoppen met zorgen maken en ons brein te temmen. Het management ervan in onze eigen hand te nemen. We leren maar niet van eerdere ervaringen die ons keer op keer laten zien dat het zinloos was.

Prabhu geeft met de sheet (zie foto bij dit blog) tijdens een presentatie netjes aan hoe het werkt.
Heb je een probleem in je leven? Nee? Dan hoef je je ook geen zorgen te maken.
Ja? Stel je zelf dan de vraag; “Kan ik er zelf iets aan doen?”. Is het antwoord ja, doe er dan iets aan en stop om jezelf zorgen te maken. Is het antwoord nee? Ook dan is het geen reden om je zorgen te maken. Die zorgen zijn zinloos en leveren je immers niets in je voordeel op. Ze maken niet alleen jou maar ziek maar beïnvloeden ook je omgeving.

Soms is het goed daar weer eens bij stil te staan. Het slaapt zoveel beter. 

Frans Captijn (Gangey Gruma) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten