vrijdag 21 mei 2021

We willen gewoon voor de gek gehouden worden. Het voelt lekker denk ik.

Ik herinner me nog het verhaal dat mijn vader, toen ik nog jong was, ooit vertelde.
Een lange periode in zijn leven was hij hoofdvertegenwoordiger bij een handelsonderneming in horeca artikelen. Kwaliteitsproducten, want voor minder ging hij niet.
 
Zo verkocht hij onder andere grote blikken perziken op sap van Del Monte. Twee gulden en 75 cent (nu nagenoeg dezelfde prijs in Euro trouwens). Hij maakte er een mooie toren van en zette er een spot op zodat het aantrekkelijk opviel. Ooit was hij immers etaleur bij Vroom&Dreesman en hij wist dan ook hoe je ergens 'smoel' aan moest geven. 
Twee weken later kwam hij bij zijn klant terug en er was nagenoeg geen blik verkocht. ‘Truck’, hij maakte er een aanbieding van. “Aanbieding, alleen deze week, alles moet weg! 3 Blikken voor 9,99 gulden”. En jawel, binnen een dag was de toren uitverkocht. En niet alleen daar, het was niet meer aan te slepen.
 
Ook hier in Thailand is er in de shopping malls regelmatig (volgens mij altijd) ‘Sale”. Tot wel 70% korting.
Vraag je je dan nooit eens af dat je al die tijd, buiten die “Sale” periode, niet tenminste voor 70% bent afgezet?
Aan de “opruiming” wordt immers nog steeds stevig verdiend. Mijn dochter werkte ooit in Heerlen een paar jaar met veel plezier in een kwaliteit kledingwinkel en van haar ken ik van destijds vergelijkbare verhalen.
 
Ik heb hier in Thailand een Nederlandse buurman. Hij werkte jaren, voor de Aziatische markt, voor een groot merk- en sport kleding en schoenen bedrijf. Ze hadden werknemers in ‘lage lonen landen’. Shirts waarop een logo werd geborduurd stegen ineens met tientallen euro’s in prijs. Zonder logo waren ze niet veel waard en natuurlijk toch dezelfde kwaliteit.
 
Een paar dagen geleden kwam ik de foto bij dit blog tegen. Meer dan tien jaar geleden ergens in BelgiĆ« gemaakt tijdens twee dagen uit met mijn broers. En ook hier zie je de ‘bevrediging’ die we zoeken in de aankoop van spullen.
 
Marketing, je wil gewoon voor de gek gehouden worden.


Frans Captijn (Gangey Gruma) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten