vrijdag 14 mei 2021

Opvoeden. Levenslessen en wijsheden meegekregen van mijn ouders

Pasgeleden sprak ik met mijn vriendin over de levenslessen die je van je ouders hebt meegekregen. Tips en adviezen die zij, vanuit hun leven en levenswijsheid, doorgaven aan je. Geen tegeltjes wijsheden of spreuken wat mij betreft maar invloeden die in mijn leven tot op de dag van vandaag steeds meereizen. Een soort van 'wapen' uitrusting om je leven mee aan te gaan.
Ik heb er nogal wat mee gekregen. Om er eens een paar te noemen.

Van mijn pa:
Optimist tot in de kist en enthousiast tot de laatste snik.
Positieve gedachten hebben een positief effect op je levensgeluk en op je gezondheid. 
Als je lid bent van de Captijn familie dan maak je af waar je aan begonnen bent.
Blijf altijd bewegen ook als je ergens fysiek last van hebt.
Dagelijks ochtendgymnastiek/yoga.
Gordijnen in de avond dicht en dubbele boterhammen (wees spaarzaam).
Maak geen schulden. Als je iets wilt hebben en je hebt er geen geld voor dan moet je sparen en wachten.
Van hard werken is nog nooit iemand doodgegaan.
Ken je verantwoordelijkheden en leef ze na.
Ruim je rotzooi op.
Doe normaal.

Van mijn ma:
Kinderen en kleinkinderen komen op de eerste plaats.
Met humor maak je zaken luchtig in je leven. Lach veel.
Gezelligheid kent geen tijd.  
De werkelijkheid kun je nooit verbergen.
Gordijnen open. Je kunt nog lang genoeg in je kist liggen.
Breng af en toe eens een offertje.
Haal er uit wat erin zit. Gebruik al je talenten in je leven.
Zorg goed voor dieren.

En samen straalden ze uit dat je dankbaar mag zijn voor dat wat je allemaal is gegeven en dat je Onze Lieve Heer nooit moet vergeten.

Het waren en zijn van die zaadjes die ze me meegaven. En regelmatig hoor ik de stemmen er van in mijn hoofd en moet ik lachen om hoe zij er invulling aan gaven. Gordijnen open, gordijnen dicht. Gezelligheid, Spaarzaamheid met vlijt. Ik kan er boeken over schijven.

Opvoeden, niet gemakkelijk. Waar leer je dat anders dan vanuit eigen ervaringen en gewoonweg uitproberen. Die lessen en wijsheden van mijn ouders hebben nogal wat invloed op mijn leven en ik ben er super blij mee en trots op. En zeker weten dat ook mijn kinderen er veel vanuit hun opvoeding van zullen herkennen.


Frans Captijn (Gangey Gruma) 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten