vrijdag 27 oktober 2017

Vrouwen hebben meer lef om zichzelf te bevrijden dan mannen.

Als ik terug kijk op meer dan vijf jaar wonen en werken hier in Thailand dan heb ik inmiddels de ervaring dat vrouwen veel meer open staan en ontvankelijk zijn om zichzelf beter te leren kennen dan mannen. 

Het proces in durven te gaan om zichzelf te ontdekken zoals zij zelf – authentiek – zijn.
En ja, er is wat lef voor nodig om die ontdekkingsreis in en met jezelf aan te gaan. Antwoorden te zoeken op wie je eigenlijk bent, wat het doel van je leven is en om die roep, als die helder is geworden, ook daadwerkelijk te volgen. Noem het persoonlijke ontwikkeling. 
Geen truckendozen, geen management of andere curssussen meer, geen toneel om feitelijk te laten zien wie je juist niet bent. Gewoonweg stappen zetten in het process van ‘ont-leren’. Dat is te leren wie je eigenlijk echt bent (altijd al was) door af te leren en jouw manier, jouw weg, te ontwikkelen om te (kunnen) zijn wie je bent en te doen wat je echt zou willen doen. Niet meer gestoord of afgeleid door wat de wereld om jou heen daar allemaal van vindt. En dit allemaal op het gebied van je fysieke gezondheid, gezonde aandacht voor – en training van - je geest, je emoties, je spiritualiteit (jezelf bijvoorbeeld de vraag stellen; wat doe ik in vredesnaam met mijn leven terwijl ik weet dat mijn tijd op raakt? Is zo’n spirituele vraag), en je omgeving (energie nemers en energie gevers).

Dit proces heeft meestal van doen met het jezelf bevrijden van allerhande dingen van het verleden die een last zijn geworden of, zonder dat je het misschien zelf de gaten hebt, je beperken in te zijn wie je daadwerkelijk bent. Van die dingen waarvan jij denkt dat de wereld om je heen wel niet over jou denkt (alles bij elkaar heel veel denken zonder zeker te weten nietwaar?). Met het stoppen van aan het wensenpatroon van anderen te voldoen of in de noden van anderen te voorzien en daarbij jezelf uit het oog te verliezen. Met een jezelf open stellen om de weg die jij nodig hebt voor jouw meest optimale groei (en die voor je klaar ligt) in te slaan.
En ook om de wereld van ego, macht, en het alleen slechts aan de buitenwereld (bijvoorbeeld met een brede lach via de sociale media) te laten zien hoe een fantastisch fijn en 'rijk' (vaak aan de binnenkant erg arm) leven je speelt.   

In mijn international ‘praktijk’ ligt de ‘balans’ op ongeveer 75% vrouwen en (slechts) ongeveer 25% mannen. Een Chinese collega, laat me op foto’s keer op keer haar ‘score’ zien. Bedroevend. Ongeveer 95% vroouwen en nog niet eens 5% mannen. Cultureel verbonden met hoe je in deze cultuur de buitenwereld moet laten zien hoe ‘sterk’ en ‘hard’ mannen zijn en om de ‘familie eer en traditie’ levend en hoog te houden (een proces dat heel veel mensen hun persoonlijke leven, ben ik inmiddels hier achter gekomen, ruineert).

Afgelopen week dacht mijn Duitse buurvrouw Josefine in relatie tot het werk dat ik hier doe en het leven dat ik hier leef even aan me. Ze stuurde me een Youtube video met de naam ‘Slomo’ die haar (en nadien ook mij) heel erg inspireerde. Opnieuw een inspirerend verhaal over een ‘rijke’ man, met een voorheen fantastische positie en status, die er achter kwam dat hij meer en meer een absurd leven ‘leefde’ zoals overigens zo velen dat doen.

Toen hij een man van 93 jaar in het bedrijfsrestaurant van het ziekenhuis waar hij als directeur werkte ontmoette kreeg hij zijn 'wake-up call'. Hij keek naar hoe deze emmabele man zijn dienblad met nogal wat eten vulde en als een grap vroeg hij de oude man: “Hoe kan een wel gebouwde jonge man als ik een oude wijze slimmerik als u worden?”. De oude man draaide zich om en gaf hem als antwoord: “Doe dat wat je wil doen!”.

Deze uitspraak, in combinatie met een problem in gezichtsherkenning dat hij ervaarde, gaven hem het lef om voor zichzelf te kiezen en weer naar zichzelf (zijn innerlijke kind) van binnen te gaan luisteren. Het roer om te gooien en te gaan leven hoe hij wilde leven. Basaal, geen materiele luxe meer, meer verbonden met de wereld om hem heen en met de natuur (zee), gaan roller-skaten (zeg maar liever haast vliegen) als een jongen van 11½ jaar.
Spelenderwijze meer en meer geluk en vrijheid in zijn hoofd laten ontstaan en… ook nog eens een veel gezonder leven leven.

En natuurlijk kun je als je dit leest gelijk weer naar je Generale Excuses die direct in je hoofd opkomen luisteren die je zeggen dat dat voor jou nooit mogelijk is. Je hebt immers toch geld nodig om te bestaan, je hebt je verantwoordelijkheden tegenover anderen (hoe zit het met die tegenover jezelf trouwens?), en… ga maar door. Ga daar lekker mee door en maak jezelf dan minder gelukkig door in jouw eigen gebouwde gevangenis te blijven. Wees sterk, stop met dromen, denk vooral niet buiten je kaders, en vraag jezelf dan ook nooit meer af, terwijl je weet dat je tijd op raakt, of jij jouw levensdoel, jouw levensmissie in je leven wel hebt geleefd…

Mannen (en nog steeds ook vrouwen) wordt wakker! Wees niet verlegen voor jezelf. Wees sterker om jezelf te ontdekken en te bevrijden van alles dat je jezelf (vaak door anderen) hebt aangeleerd om te zijn wie je vaak niet meer bent. Zet stappen om (meer) te gaan leven…




Frans Captijn

www.captijninsight.com 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten