vrijdag 17 juni 2016

Terug DE echte wereld weer in of JOUW echte wereld weer in?

In januari 2014 heb ik al eens aandacht besteed aan het thema, zoals ik het maar noem: échte wereld’.

Het overkomt me inmiddels haast wekelijks dat op zijn minst één gast die hier een programma of retraite deed op de laatste dag voor zijn of haar vertrek tegen me zegt: “Tot ziens, dank je enorm, ik heb een fantastische tijd gehad en veel opgestoken maar nu ga ik weer terug naar de échte wereld”.

En natuurlijk begrijp ik wat ze daarmee bedoelen. Ik zeg het nooit maar eigenlijk zou mijn reactie op zo’n moment moeten zijn; “I hoop dat ik of wij je snel terug zien omdat ik zeker weet dat je niet genoeg hebt opgestoken”.

Als gasten, die het hier naar hun zin hebben gehad, ons recht uit hun hart bedanken is dat een van de mooiste dingen om te ontvangen en binnen te laten komen. Het maakt me echt ontzettend blij en moedigt me aan met het leven van mijn missie door te gaan. Het herinnert me er aan om dankbaar te zijn dat ik de kans gekregen en genomen heb om het leven te leven dat ik mag leven.

Als ik dieper kijk naar dat wat gasten me bij hun afscheid zeggen is dat zij mij aangeven dat ik, in hun ogen, NIET in de échte wereld leef. Soms draai ik me dan ook daadwerkelijk eens om, knijp in mijn neus, ruik en voel dat ik nog steeds ook in en op de (in mijn beleving zelfde) échte wereld ben.
Andere mensen genoten met en bij ons en zien dit leven soms als romantisch. En daarbij ook als feitelijk onecht, anders en misschien zelf als niet realistisch.

Hoe is het mogelijk dat zij het op deze manier zien? Leven ze een leven dat hun dwingt om op de manier die ze leven te leven? Een soort gevoel van ‘vrij’ zijn als een vogel in een kooi van verwachtingen, verantwoordelijkheden, keuzes die ze in hun leven gemaakt hebben, situaties waarin ze zitten? Een kooi ontstaan uit meningen en tradities van hun cultuur en omgeving en uit ideeen, vooroordelen, gewoonten, zogenaamde zekerheden en angsten uit eerdere ervaringen?
Als dat zo is, dan is het haast onmogelijk dat ze uit die ‘kooi’ ooit zullen kunnen ontsnappen om contact te maken met de werkelijke rijkdom van leven en liefde die buiten die kooi aanwezig is. De één na beste oplossing is dan om je maar aan te passen aan die wereld waarvoor je dan zelf gekozen hebt en die dan te zien als échte wereld. En nog steeds, mij met hun reactie aangeven dat ik niet in de échte wereld leef…??? Net zoals zij ben ik op de zelfde planeet en leef ik in de zelfde ECHTE wereld. Hoe je die beleeft? De uitdrukking zegt volgens mij genoeg.

Jij bent het, en niemand anders, die jouw realteit van de échte wereld heeft gecreëerd. De realiteit van de wereld die je ervaart heeft alles te maken met je persoonlijke programmering, met je verleden en met dat wat je al hebt mee gemaakt. Dat wat jij denkt dat goed of verkeerd is vanuit jouw achtergrond, cultuur, levenservaring, enzovoort. We zijn onszelf er niet eens van bewust omdat we ons al volledig hebben aan gepast aan de situatie waarin we inmiddels vaak al heel lang (met een gevoel van zekerheid) zitten.
Een prachtig voorbeeld over hoe je dingen anders kunt beleven of ervaren (maar die nog steeds ook heel echt is) vond ik in de totaal andere dan Europese of Amerikaanse benadering van woning adressen in Japan. Derek Sivers in a not even threeminutes Ted-talk offers a good understanding that opposites can also be true (in the same real world).
Jouw échte wereld heeft alles te maken met hoe jij de dingen in jouw wereld ziet en hoe jij feitelijk de keuze hebt gemaakt in die wereld - die je als ‘echt’ in je brein hebt ontwikkeld – te leven.

Een ander ding in jouw ‘realiteit’ is dat je denkt dat je die dingen niet kunt veranderen. Je denkt dat je gedwongen bent om te doen wat je doet en om te leven op de plek waar je leeft. Het is jouw verantwoordelijkheid en jij moet aan de verwachtingen en behoeften voldoen. Je kunt (wereldse) behoeften, zaken en veronderstelde zekerheden niet los laten. Je weet wat je hebt en niet wat je krijgt. Het voelt veilig en vertrouwd. En als je dat blijft doen wat je doet en doorgaat op dezelfde manier dan kan je niets overkomen (denk je slechts). Je weet helemaal niet wat de toekomst brengt. Het is allemaal feitelijk “onbekend” en daarmee onzeker.
Als je de tijd neemt om diep in jezelf te kijken zal je ont-dekken dat het alleen maar je gedachten in je hoofd zijn die je algemene excuses en angst veroorzaken. Wederom angst voor onzekerheid. En dus ben je meer 'gelukkig' om op dezelfde manier door te gaan met je leven en er voor kiest om in je ‘veilige’ vicieuze cirkel te blijven (Overigens nog steeds op onze gezamenlijke zelfde werkelijke wereld en de door jou omgedoopte 'echte' wereld).
In de wereld heb jij zelf een wereld geschapen die écht voor je is. De manier waarop je naar dingen kijkt, de manier waarop je reageert, de manier waarop je dingen wilt veranderen, zodat ze bij jou passen en je je weer voor een tijdje gelukkig kunt voelen. Eigenlijk is dat heel hard werken en het biedt je op de lange termijn geen ondersteuning voor een goeie gezondheid en optimaal welzijn. En vanuit die mogelijke realiteit kun je er dus ook niet voor de volle 100% voor anderen zijn.

Mijn wereld is net zo echt als die van jou. Er is niets romantisch aan want net als bij jou kent ook ‘mijn’ wereld bergen en dalen. Het romantische in relatie tot mijn leven is dat ik de ervaring mag beleven van twee verschillende manieren van leven (en er zullen er nog veel en veel meer zijn). Dat verbreed en vergroot je wereldbeeld in mijn beleving. En met die ervaring ben ik er achter dat alles weldegelijk te maken heeft met keuzes die je in je leven maakt en de manier waarop je tegen dingen aan kijkt waarmee je jouw realiteit creëert.

Het woord ‘onbekend’ heeft twee kanten. Een enge kant en een spannende kant. Wanneer je de spannende kant vertrouwt je vertrouwen een

Dit woord 'onbekend' heeft twee kanten. Een enge kant en een spannende kant. Wanneer je vertrouwt op die spannende, opwindende kant, is er meer te ontdekken en te genieten in en op de voor ieder zelfde wereld.


Frans Captijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten