vrijdag 27 november 2015

Genoeg. Sleutel tot meer geluk.

Voordat in een bioscoop hier in Thailand de hoofdfilm begint is er altijd aandacht en respect voor de koning. De laatste keer dat ik naar de film ging was er niet alleen het koningslied – vergezeld van foto’s van de koning die worden vertoond – waarbij iedere bezoeker om de koning te eren gaat staan. Dit keer was er meer. Vlak voor die standaard ceremonie was er een boodschap van de koning waarin hij de bezoekers aanspoorde om gelukkig te zijn met genoeg.

Na de film sprak ik er met een aantal Engels sprekende Thai over. Een fijn gesprek dat ik graag in mijn weekblog met je wil delen.

De dialoog ging over dat woord ‘genoeg’. Ze vonden dat gelukkig zijn met genoeg een wijze uitspraak van de koning was. Heel veel van onze zorgen en ons gepieker komt doordat we denken dat we nooit genoeg hebben. Mensen laten vaak alleen maar hun buitenkant zien om aan de wereld om hen heen hun geluk te tonen. In realiteit zijn ze dat helemaal niet.
Waarom heb je een (te) groot huis nodig, een (te) luxe en dure auto, enz.. In de meeste gevallen is het alleen maar uiterlijk vertoon. Maar als je een omheining rond je huis en tuin nodig hebt, camera’s die je ‘bezit’ in de gaten houden… ben je dan echt gelukkig? En als je lijfwachten nodig hebt om je te beschermen, ben je dan echt gelukkig? Als je een anti-diefstal systeem op je exclusieve auto moet zetten ben je dan echt gelukkig? Als je de nieuwste versie digitale mobiel hebt ben je dan echt gelukkig? En zo ja, voor hoe lang? Er is altijd meer en beter. Je komt nooit tot een eind.

Laat genoeg eens genoeg zijn! Meestal laat je de wereld om je heen juist zien dat je feitelijk helemaal niet gelukkig van binnen bent. Als je dieper kijkt zal je eigenlijk heel vaak ontdekken dat echt geluk in mensen ontbreekt. Mensen zijn vaak in oorlog met zichzelf en zijn bang dat ongeluk aan hun buitenwereld te tonen of het met de buitenwereld te delen. Ze omhullen zich slechts met een uiterlijke sluier van geluk.  

De maand december is in veel landen een land van vieren en herdenken. Kerst, oud- en nieuw, etc..
Ik herinner me nog als ik in die periode in winkels of supermarkten mijn boodschappen ging doen. Mensen liepen met karrevrachten vol spullen naar de kassa’s. Soms kwam het in mij op dat het een vorm van bunkeren was. Alsof de wereld zou vergaan. Na afloop van die feesten werd heel, maar dan ook heel veel weg gegooid. De opmerkingen van de gemeente reiniging uit die periode staan me nog vers in het geheugen.

Langdurig geluk heeft niets te doen met tijdelijke zaken. Genoeg hebben, tevreden zijn met genoeg, is de tijd nemen om niet meer te hollen naar meer. Tijd hebben om te genieten van dat wat er al lang is en er blij mee te zijn.

Gewoon een gesprek na een film in Thailand na een paar woorden van de konink.

Misschien iets om ook eens bij stil te staan.


Frans Captijn
www.captijninsight.com


Geen opmerkingen:

Een reactie posten