vrijdag 14 augustus 2015

Ziekmakende omgeving

Afgelopen week werd spontaan en zonder dat ze het van elkaar wisten, door gasten met mij gesproken over de omgeving waarin ze privé leven en werken. Met elkaar werkten we aan een persoonlijk onderzoek naar de holistische balans in relatie tot je gezondheid. Je omgeving is daarbij één van de factoren die invloed heeft.

En eigenlijk kwamen we er achter dat het niet alleen aan de omgeving te wijten is maar dat het juist gaat om de relatie tussen jou en je omgeving. Kijk maar eens om je heen in een woonwijk met allemaal, aan de buitenkant, de zelfde huizen. Ik herinner me het nog als ik ’s avonds met mijn hond rond wandelde en in zo’n wijk in de huizen wel eens naar binnen keek. De binnenkanten van de individuele huizen waren allemaal anders ingericht. Kleur, licht, gebruik van materialen, kunst aan de muur, etc..

Iedere persoon heeft zijn of haar eigen smaak en dat vind je vaak terug in hun huis of in de eigen plek die ze in huis hebben. Die omgeving kun je deels zelf creëren. Op het werk is het meestal anders. Ooit waren kantoortuinen zo gigantisch ideaal en toch… ook al had je een persoonlijk koffertje met een foto van je geliefde… echt lekker voelen deed het lang niet altijd. En wat een hogere productiviteit betreft zet ik er nog steeds mijn vraagtekens bij.

Met je talenten presteer je het beste op een plek die voor jou het beste voelt. Regelmatig zag je dan ook dat ‘kantoortuin plekken’ al snel steeds door dezelfde mensen ‘in beslag’ werden genomen.

Je omgeving doet er dus toe en dit is nog maar slechts de fysieke omgeving. Veel en veel erger is het gesteld met de mentale en emotionele omgeving en met de energie waarin je verkeert. Ooit eerder gaf ik er al aandacht aan in een blog over de gunfactor. Wat (en wie) geeft/geven je energie en wat vreet energie. Heb je er ooit bij stil gestaan?

Lachende gezichten en mooie woorden aan de buitenkant maar ‘onderhuids’ is er vaak iets heel anders aan de gang. Jaloezie, afgunst, bedreiging, het ontbreken van een ‘klik’, niet passen in een groep, etc.. Die invloed van gedachten, intenties en zelfs geluid hebben een veel en veel grotere invloed op je dan dat je misschien denkt. Gedachten, negatieve energie, intenties en geluiden hebben zelfs het vermogen om de moleculaire structuur van water (en jij bestaat toch voor zo’n 85% uit water) te veranderen. Invloeden die je ziek kunnen maken en in ieder geval energie van je vreten. De Japanse arts Masuru Emoto deed hier een bijzonder onderzoek naar. De foto bij mijn blog toont zijn foto van een waterkristal van gedestilleerd water waarop de gedachtenstroom van; "Jij maakt me ziek, ik vermoord je" was los gelaten.  

Het je bewust worden van je omgeving (open stellen voor voelen) is de eerste stap om er iets aan te doen en gezond te blijven of weer te worden. Denken je er tegen te kunnen afschermen is meestal helaas geen optie.

Word je meer bewust van de omgeving die JIJ nodig hebt om gezond te zijn en te blijven. Het houdt je in balans en zorgt zowel privé als zakelijk voor betere prestaties.


Frans Captijn
www.captijninsight.com 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten