vrijdag 21 augustus 2015

"Met mijn talenten is de wereld mijn thuis."

Steeds vaker ben ik me bewust van de verrassingen die ik in mijn leven mee mag maken. Deze week is één van mijn gasten een artiest uit Cirque du Soleil. Op dit moment werkt ze met het circus twee maanden in Australië. Op zich is het al verbazingwekkend om te horen wat voor een gigantische organisatie dit eigenlijk is. Er is niet één circus maar er zijn er meerdere die de wereld over trekken.

Van jongs af aan kent ze haar artistieke talenten en kwaliteiten en is ze er door haar ouders die ook veel reisden in gestimuleerd. Ze vertelde me dat ze haar talenten leeft en dat het kennelijk voldoende voor haar oplevert om 8 dagen hier in Thailand een programma te kunnen doen.
Haar uitspraak is dan ook: “Met mijn talenten is de wereld mijn thuis”. Enthousiast en met volle overgave van energie vertelt ze over haar aandeel in het circus. Over de energie die ze krijgt van andere culturen in de vele werelddelen die het circus aan doet. Over kunnen loslaten en ook volledig bij zichzelf blijven. Over zichzelf lief hebben en mooi vinden, kunnen werken in een groep maar ook over het kunnen terug vallen op haarzelf. Ze weet waarin ze uniek is, loopt daar niet mee te koop maar geniet er van om die uniekheid te mogen delen en er applaus voor te mogen ontvangen. Het maakt haar blij en, eerlijk is eerlijk, ze straalt het ook helemaal uit.

Wat een leven zullen veel mensen misschien denken, ieder zijn of haar eigen keuze, maar LEVEN is het zoals ik dit uit haar enthousiasme voel weldegelijk.

Met mijn talenten is de wereld mijn thuis… Die zin spookt al even door mijn hoofd en ik projecteer die zin op mijn kinderen en op mijzelf. Ik zie de ontwikkeling die ze mee maken en ook hun insteek dat de wereld eigenlijk niet meer dan een heel groot dorp is.
En als ik naar mezelf kijk… Ik word steeds blijer van het feit dat ik mijn ervaring mocht opbouwen in een veilig thuis- en familie-front in Nederland. Ook mijn ouders hebben me gestimuleerd om uit te zoeken waarin ik goed ben en waarvan ik blij word.

Pas nu kom ik er steeds meer achter dat wat er met mij gebeurd is, een eenzijdig ongeval in de Westerscheldetunnel en daarna 13 maanden uitval en aan mezelf werken om weer een beetje ‘terug’ te kunnen komen, eigenlijk een super gift was. Het heeft me in een internationale omgeving gebracht waar ik mijn talenten op een totaal andere manier (of misschien ook wel helemaal dezelfde) kan en mag delen. In een internationale omgeving. De wereld komt steeds meer en vaker naar me toe.
Ook ik kan en mag, net zoals deze artiest, zeggen dat met mijn talenten de wereld steeds meer mijn thuis is. Als ik wekelijks de oprechte reacties van mensen hoor en vooral voel dan ben ik zo blij dat ik steeds meer mag groeien door in en met een internationale omgeving te delen in plaats van dat ik dat met een relatief kleine groep in en uit Nederland was blijven doen. Let wel, ook dat was voor mij een fantastische leeromgeving. Deze stap geeft me het gevoel dat ik twee levens in een levensperiode mag leven.

Je talenten met de wereld delen. Is dat niet eigenlijk tenminste één onderdeel van de missie van je leven? Die dingen doen waarin je goed bent en die je blij maken en daarmee de wereld om je heen blij maken. Ik noem dat meesterschap. Te veel mensen doen dingen die ze eigenlijk niet (meer) willen om geld te verdienen waardoor ze door kunnen gaan met het doen van dingen die ze eigenlijk niet willen. Het maakt niet blij en je levert in mijn beleving niet je optimale bijdrage.

Misschien een aardige opmerking om zelf ook eens over te denken… Met mijn talenten is de wereld mijn thuis. Ontdek jouw specifieke uniekheid. Deel die met de wereld. Steek geen energie in dingen die je niet liggen. Uiteindelijk wordt je er nooit een meester in en maak je eigenlijk niemand ook optimaal blij.


Frans Captijn
www.captijninsight.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten