vrijdag 18 januari 2013

Aandacht en adem laten je groeien.

Een aantal weken gelden deden we hier een ademhalingsoefening: “ Adem bewust heel diep in en hou die adem even vast. Voel de spanning die dat gevoel van volheid in je lichaam en de last op je schouders die dit te weeg brengt en de ruimte die je probeert in te nemen. Adem nu helemaal uit en houd ook daar even halt. Voel de leegte en de last die van je schouders is afgegleden. De ruimte die het je oplevert…"

Groeien doe je primair door aandacht en adem voor jezelf en niet door uiterlijk vertoon en materiële show. Je hebt lessen nodig om van te leren zodat je innerlijk kunt groeien. 

Als je er even over na denkt en bij stilstaat dan krijgt ieder mens die lessen vaak automatisch aangereikt. En om je bij die rust en om dat bewustzijn een beetje te helpen is alweer de ademhaling een fantastisch houvast. 

Een voorbeeld?
  • Als je tussen de 4 - 6 keer per minuut inademt ben je in rust ('in control')
  • Is dat tussen de 7 - 15 keer per minuut dan ben je nog steeds 'in control' maar aardig in het begin van stress.
  • Bij 16 - 20 keer per minuut ben je uit balans/controlle en in stress
  • Bij meer dan 20 keer per minuut ademen zit je volledig 'out of control'   

Maar terug naar die lessen om te groeien.
Ik werd bij dat denken een beetje geholpen door een tekst die ik van een goede vriend uit Kerkrade kreeg toegestuurd.
 
Je krijgt misschien helemaal niets wat je wil maar ontvangt alles wat je nodig hebt om te leren en daarvan te groeien. Om er eens de aandacht op te vestigen; Wijsheid krijg je bijvoorbeeld door problemen die op je weg komen op te lossen. Moed en kracht door obstakels te overwinnen. Liefde door mensen op je weg met vraagstukken die je kunt helpen. Gunsten door kansen die je ontvangt te zien en ze aan te gaan. 

En nu ik toch over ademhaling en lessen om te groeien bezig ben... Maandag j.l. hoorde (en publiceerde) ik een mooie uitspraak: 
"Life is not measured by the number of breaths we take, 
but by the moments that take our breath away."
Ik hield me er vroeger nooit mee bezig. Da's toch echt geitenwollen sokken gedoe? Al het andere was veel belangrijker. Inmiddels verander ook ik van gedachten en vooral gevoel daarover.


Frans Captijn



Geen opmerkingen:

Een reactie posten