Ooit hadden we het plan om op 16 juni 2020 naar Nederland te gaan. Voor Phatsamon was dat voor het eerst en ik wilde haar graag voorstellen aan mijn familie en ook de plekken waar ik gewoond, gestudeerd en gewerkt had, laten zien. Een heel klein beetje kennismaken met mijn achtergronden en de Nederlandse cultuur (voor zover je daar inmiddels nog over kunt spreken).
Het krijgen van een Schengenvisum voor Phatsamon was een hele zware bevalling. Alsof ze een zware crimineel was die misschien wel in Nederland wilde komen wonen of er gaan werken. Stapels papierwerk, verklaringen, garanties, een intakegesprek in bangkok, betalingen, middelen van vervoer (we huurden een auto om wat vrijer te zijn), etc.. Het kostte ons maanden.
Een van de voorwaarden was dat onze hele reis gepland moest zijn, alle hotels en overnachtingsadressen aantoonbaar met betaalbewijzen geboekt, en onze reizen/bezoeken vastgelegd. Een soort van big brother watching you.
En jawel hoor, het werd gecheckt en we hadden een van onze hotels met 'betalen op de accomodatie' en dat gaf een probleem. Alles moest vast liggen. Voor mij geen aanmoediging om erg lekker van je vakantie in Nederland te gaan genieten.
Phatsamon keek er super naar uit ondanks al het werk en de papieren die ook door haar toenmalige werkgever moesten worden ingevuld dat ze na terugkomst weer gewoon aan het werk in Thailand ging.
UIteindelijk na veel gedoe toch allemaal gelukt. Ready to go!
Mispoes! Dat dachten we maar.
We boekten op 4 december 2019 diverse tickets. Binnenlandse vluchten hier in Thailand en de overtocht. Auto huur, hotels en zelfs een woonboot. En natuurlijk moest dat allemaal ook vooraf betaald worden.
En toen, de wereldwijde pandemie hysterie en alles ging ineens niet meer door. Jammer maar helaas. Een streep door de rekening. Zelfs in letterlijke zin.
En... Probeer dan al je vooraf betaalde geld maar weer eens terug te krijgen.
En dat proces leverde maanden, nee eigenlijk dik vier jaar, ergernis op. Van ons aankomst hotel in Zwanenburg (hotel Zwanenburg) kregen we ons geld uiteindelijk niet terug en ook de kosten van het visum voor Phatsamon kregen we niet terug.
Na ruim een jaar ontvingen we, na heel veel correspondentie, geld van een van onze tickets terug. Maar...naar het geld van de tickets van Thai Airways konden we jaren lang fluiten.
Phatsamon pleegde door de jaren heen veel telefoongesprekken. We zijn drie keer naar een Thai Airways kantoor op de luchthaven in Chiang Mai geweest. Het mocht allemaal niet baten. De boel was failliet en heel misschien kwam er een doorstart maar of we ooit ons geld terug konden krijgen? De bedroefde baliemedewerkster die er op een of andere manier toch nog werkte gaf aan dat dat misschien wel tot 2024 zou kunnen duren. We moesten de papieren maar goed bewaren.
25 augustus 2023 kregen we een verzoek om allerhande papieren in te vullen en op te sturen. Uiterlijk 31 maart zouden we ons geld dan terug hebben. Toch, met gefronste wenkbrouwen, Twee dagen na de mail toch maar gedaan. Wederom heel erg stil...
Grote verrassing dat we jl. 6 maart, met excuus voor de late reactie, een bericht kregen dat we naar Bangkok moesten komen naar het hoofdkantoor en al ons papierwerk moesten meenemen om de kosten van de tickets geretourneerd te kunnen krijgen. No way. Dat is bijna 500 km vanaf hier.
Uiteindelijk bleek ook dat we wederom nieuwe papieren en gewaarmerkte en ondertekende formulieren en documenten online konden inleveren. Weer uren werk om dat allemaal te organiseren en daarbij weer die ergernis.
Op 8 maart bericht dat dat goed was aangekomen en dat uitbetaling op 29 maart zou plaats vinden.
Geloof het of niet... Helaas pindakaas! Nog steeds niets.
Op 22 mei een mail met oprechte excusses voor de erg late reactie.
De uitbetaling kon nog niet plaats vinden omdat een kopie van het bankboek van Phatsamon nodig was (?). Hoewel de betalingen allemaal van mijn rekening waren binnen gekomen kon de terugbetaling, conform de regelementen van Thai Airways, uitsluitend per passagier.
Daar begin je toch van te duizelen... Weer een kopie van dat document ingestuurd.
Afgelopen week toch nog maar weer eens een mailtje gestuurd waar ons geld bleef. Het zat in het terugbetalingproces nu en zou snel worden over gemaakt.
13 Juni 2024 het geld van de geboekte ticket voor Phatsamon terug. Afgelopen maandagmorgen, 17 juni, stond het geld van de ticket voor mijzelf bijgeschreven. . Eindelijk een afronding van een in 2019 zo 'vlot' geboekte en betaalde reis. Een reis die er helaas niet van kwam. Na ruim vier en een half jaar trek en duw werk hebben we het meeste geld nu terug. Het werd een hele vreemde 'reis'. Voor ons is het inmiddels wel goed geweest zo.
En een nieuw bezoek samen aan Nederland? Voorlopig zit dat er niet in.
Het is veel eenvoudiger om als toerist naar Thailand te komen dan als Thai naar Europa te gaan. En ja ik begrijp, zeker in relatie tot de gezondheidssituatie in ons ouderlijk gezin, dat dat dan natuurlijk wel mogelijk zou moeten zijn.
We hebben inmiddels wel onze fijne gastenpiramides op onze bouw klaar. Dochter Carlien heeft er in januari al gebruik van gemaakt en zoon Rik komt heerlijk half juli.
Wie weet dat we over een aantal jaren nog eens een nieuwe poging voor een bezoek samen aan Nederland wagen.
Frans Captijn (Gangey Gruma)
Je hebt gelijk, beter hier vakantie maken, misschien in de toekomst dat jullie toch eens een keer naar Holland komen!
BeantwoordenVerwijderenFijn dat je Kindern komen en bij jullie kunnen overnachten, wens jullie nog vele gezellige dagen, liefs, meta
Ok
BeantwoordenVerwijderenHalleluja!!
BeantwoordenVerwijderenHet is niet te geloven.....
Voordat jullie überhaupt groen licht kregen om naar Nederland te komen, hebben jullie al zoveel papierwerk moeten leveren!!
En dan die k-corona die roet in het eten gooide😫.
Het hele feest kon niet doorgaan!!
En vervolgens zoveel energie en ergernis gestoken om je geld terug te krijgen.....
Het bleek een lange reis in papierwerk.... Te gek voor woorden....