vrijdag 2 december 2022

Wat is vakantie?

De broer van mijn vriendin heeft een paar weken vakantie. Hij werkt op een bank in een naburige stad van waar wij hier in Thailand wonen. Het is de perioden van het oogsten van de rijst en met zijn nevenfunctie als rijstboer besteedt hij zijn vakantie daaraan. Mijn vriendin merkte op dat zij en ik eigenlijk altijd vakantie hebben. Maar is dat eigenlijk wel zo?
 
In ons ‘praathuis’, het restaurantje in ons buurdorp waar we regelmatig in de avond te vinden zijn, hadden we het er met een paar kennissen over. Eén van hen was net terug van een paar dagen vakantie met zijn partner naar de kust in het zuiden.
 
Onze discussie in het praathuis leverde op dat vakantie eigenlijk niet meer is dan ‘verandering’ van je dagelijkse doen en een tijd om weer eens even te resetten van de bezigheden waaraan je je dagelijks overgeeft.
 
In die conclusie kan ik me goed vinden.
Zowel mijn partner als ik zitten niet meer in een actief arbeidsproces bij of voor een werkgever om onze boterham te verdienen. Ook geen enkele stress meer. Dagelijks klussen we aardig wat af in ons proces om een klein privé spiritueel centrum met eigen handen te bouwen. En toch is het fijn om ook af en toe daar de knop om te zetten en even met onze dieren naar mijn ‘vakantie’ townhouse op de prachtige natuurlijke residences in Mae Rim, Chiang Mai, te gaan.
 
Inderdaad, het is even de verandering. Weer tijd nemen om je face-to-face te verbinden met mensen die je goed kent en/of dierbaar zijn. En hoewel wij 24 uur per dag met en bij elkaar zijn en blijven is het toch weer even een aardig verzetje. Een andere manier van ontspanning en inderdaad weer even resetten en andere banden en contacten weer aanhalen. En dat doen onze honden zienderogen ook. 
 
Soms heb ik het erover dat we even vakantie nemen tijdens onze voortdurende vakantie. Zo voelt het ook en toch is vakantie tijdens die ‘vakantie’ een zeer welkome afwisseling.
 
Mijn werk in Nederland vond ik bijna altijd superfijn, uitdagend, afwisselend en aantrekkelijk. Ik ging er ook aardig, misschien wel te veel doordat ik er een burn-out door opliep, in op.
Ik kon en mocht het roer hier 180˚ omgooien door mij om te scholen in filosofie, meditatie, yoga, tantra en life-& talent coaching. En nu ben ik in mijn oorspronkelijke vak en studierichting van architectuur en constructie weer actief. Het leven, en voornamelijk de levensstijl, hier is echt totaal anders. Geen gehol.
Ook leeftijd speelt voor mij een rol. “Het hoeft allemaal niet meer zo nodig.” als het ware. Niet dat ik alles al gezien heb of zo, verre van dat maar carrière, bijvoorbeeld, hoef ik niet meer zo nodig te maken.
 
Mijn voormalige bedrijfsarts, Chris Jiskoot, hield me eens voor dat, om je daadwerkelijk te resetten (weer eens op adem te komen noem ik het maar) je het jezelf moest gunnen om tenminste een aaneengesloten periode van drie weken die verandering met jezelf aan te gaan. Eén week afbouw, één week optimaal die verandering in gaan en één week je weer langzaam voorbereiden op het vervolg van het traject waarin je zit. En ontspannen is dan vooral niet je telefoon van de zaak mee nemen om 'lekker belangrijk' of 'lekker verantwoordelijk' bereikbaar te zijn. Chris had en heeft gelijk. Verandering. Daarvoor kun je er op uit trekken, hij hield bijvoorbeeld van zeilen, maar dat hoeft niet en al zeker niet ver.
 
En wat werken betreft… Je hoeft dus niet drie weken slap te hangen en lullig te kijken. Fysiek en mentaal inspannen in en voor totaal iets anders, kan relaxen en is immers ook verandering. Het draait om het afschakelen van je dagelijkse bezigheden en je inzet en aandacht op eens wat totaal anders richten. En aandacht (quality time) voor je gezin hoort daar in een werkzaam leven als prioriteit zeker ook bij.
 
Ook wij hopen, ondanks onze voortdurende ‘vakantie’ nog lang de knop tenminste twee keer per jaar om te kunnen en mogen zetten in een welkome verandering en resetten.
 
Goed voor je gezondheid volgens mij.


Frans Captijn (Gangey Gruma) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten