vrijdag 3 juni 2022

Het gigantisch grote pallet aan kleuren

Mijn oudste zus heeft aan een van haar ogen afgelopen week een staaroperatie gehad. Opereren van ogen is absoluut niet mijn ding maar het is knap dat dit allemaal kan.
Een dag later vertelde ze me enthousiast een eerste ervaring dat het leek alsof haar huis opnieuw geschilderd was. Kleuren zagen er ineens wat anders en veel helderder uit. Er was kennelijk meer licht en ze zag de kleuren weer zoals ze zijn.
 
Je staat er bijna nooit bij stil. Het is hetzelfde verschijnsel als dat er ‘vanzelfsprekend’ water uit de kraan komt als je die opendraait of dat er een lamp gaat branden als je de schakelaar om zet. Het enige verschil is dat, als er geen water gaat stromen of geen lamp gaat branden, je dat direct opmerkt. Bij lichamelijke zaken gaan veranderingen en/of veroudering meestal heel stapsgewijs. Je merkt het vaak lange tijd niet op.
 
Ik herinner me nog op de middelbare school dat ik een bril kreeg om vanaf afstand beter te kunnen zien op het schoolbord in de klas. De schoolarts had dat na een test voor mij geadviseerd. Ik had er zelf geen last van (dacht ik) totdat ik met die bril op keek. Wat een verbetering en dat met een sterkte van de glazen van bijna niets.
 
Kleuren weer goed zien… Door fotografie en ook door meditatie ben ik regelmatig bewust met licht en kleur bezig.
Als je er dieper naar kijkt is het een wonderlijke beleving. Reflectie van licht op een oppervlak waardoor je de meest fantastische kleuren kunt onderscheiden. En eigenlijk is het ook zo eenvoudig. De natuur geeft ons al die kleuren in een gigantisch groot pallet op ons bordje. Onze ogen zijn de wonderlijke ‘instrumenten’ die de basis zijn om al die kleuren en combinaties te kunnen waarnemen. Het lijkt allemaal zo gewoon maar eigenlijk is het super speciaal en knap dat het, voor de meeste mensen, allemaal ‘gewoon’ werkt.
 
Veel mensen die ons kennen weten dat we al een paar jaar in een zelf-bouwproces hier in Thailand zijn. En ook tijdens dat proces komt het kiezen en combineren van kleuren vaak voor. Wit en zwart ‘bestaan’ dan nog wel maar alle andere kleuren verbergen veel meer onder hun algemene noemer. Dat was natuurlijk altijd al zo maar jaren geleden ging je naar de verfhandel of naar de HEMA en haalde je er een potje verf. Er was al aardig wat te kiezen aan kleuren maar in vergelijking met nu stelde dat eigenlijk niets voor.
 
Groen, als voorbeeld, kent misschien wel duizend of meer varianten die we voor het gemak allemaal maar groen noemen. Alles wat je nu aan kleur maar wilt wordt voor ons in mengmachines, klaar terwijl je wacht, gemaakt. Kleurenwaaiers zijn verworden tot dikke boeken vol met kleurvarianten en ook die zijn veel en veel te beperkt.
 
Zo af en toe eens stil staan in die natuur, zoals bij het rijstveld op de foto bij dit blog, hier een stukje verderop bij ons waar de mest niet goed is gemengd waardoor verschillende kleuren groen ontstaan, maakt je bewust van dat wonder van zoveel kleuren waar we steeds van mogen genieten. Geweldig als je ogen daar gezond en wel voor open staan.


Frans Captijn (Gangey Gruma) 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten