vrijdag 2 oktober 2020

Minder betalen, minder gedoe, minder bla, bla, bla en toch… blijven lenen, je in schulden steken, met alle ellende van dien. Je zet jezelf gevangen.

Wat het is weet ik niet maar dagelijks loopt, ondanks mijn blockers, cleaners en virus scanner op mijn laptop, mijn spam box van mijn gmail aardig vol. En jawel, natuurlijk met allerhande onzinnige marketing.

90% gaat over het afsluiten van persoonlijke leningen en minder betalen. Alsof het leven uitsluitend daar om gaat om gelukkig te worden en te blijven. We moeten kopen en aan de buitenwereld showen dat we met de massa mee kunnen.

Daar waar ik woon schijnt het zo te zijn dat meer dan 90% van bijvoorbeeld auto’s, scooters, brommers en zelfs mobiele telefoons zijn gefinancierd. Op afbetaling en persoonlijke leningen. Hoge en lage rentepercentages. De meeste mensen zitten tot over hun oren in de schulden en schijnen maar niet te willen begrijpen dat je elke maand minder te besteden hebt door… je afbetalingen. Ze kiezen voor die prachtige en soms glimmende show naar de buitenwereld met dingen die je eigenlijk niet kunt betalen en in heel veel gevallen feitelijk ook helemaal niet nodig hebt.

Als kind leerde ik van mijn ouders dat als je ergens het geld niet voor had je het dus niet kon kopen. En als je toch zoiets bijzonders wilde aanschaffen dan werd het dus sparen. Lenen of op afbetaling kopen… dat was er niet bij. Jawel, uitsluitend voor een huis.

Leef niet ‘boven je stand’ werd me steevast gezegd en ingepeperd. En die tijdelijke extra korting als lokkertje, geeft aan dat je eigenlijk altijd al veel te veel moest betalen en dus gewoon werd opgelicht. Ook tijdens de ‘uitverkoop’ met kortingen tot soms wel 70% wordt er immers nog heel veel verdiend.

Haast dagelijks verwijder ik al die domme ‘aanbiedingen’, ‘speciaal voor mij’, uit mijn spam box. Waarom zouden ze daar 30 dagen moeten blijven staan om automatisch te worden verwijderd?

Anderen laten verdienen aan uiteindelijk jouw ellende? Tijdelijk ‘plezier’ en de teugels uiteindelijk voor een lange tijd aanhalen? Jezelf financieel gevangen zetten voor een pleziertje? Je bent toch niet gek? Geen financiële schulden is stukken voordeliger en voelt uiteindelijk (voor mij) stukken beter.  

Frans Captijn (Gangey Gruma) 

Bouw blog: https://pyramidhousethailand.blogspot.com


Geen opmerkingen:

Een reactie posten