vrijdag 30 oktober 2020

Mijn buitenwereld wordt steeds kleiner. Mijn binnenwereld daarentegen groeit.

De wereld wordt steeds “gestoorder” merkten mijn zus en ik onlangs in een conversatie op. En natuurlijk is dat, laat ik even voor mezelf spreken, mijn mening (Het kan immers ook allemaal aan mij liggen). 
Wellicht is het altijd al zo geweest en horen we zaken nu sneller. En of alles wat we horen ook waar is of slechts door macht en media zijn verdraaid, ook dat blijft gissen. 

Ik vraag me wel eens af of mensen het ooit wel eens met iets eens zijn. We klagen, demonstreren, zeuren wat af alsof wij dan (vaak achteraf) alles beter weten. Over respect naar anderen nog maar te zwijgen. Wereldleiders die zich nog minder dan als kleine kinderen tegenover elkaar gedragen en een buitenwereld die daar dan weer om lacht.
 
De huidige wereld draait om kopen, technologie en investeren. Om geld en macht. Dat maakt de economie gezond en mensen zo heel vaak ziek. Hoezo vooruitgang? Vraag het eens aan de natuur.
 
En al die prachtige vriendschappen, netwerkcontacten en familierelaties die we hebben en op de sociale media tonen, blijken, als het er echt op aan gaat, vaak flinterdun. Diep onder de oppervlakte draait het in de meeste gevallen immers uiteindelijk om ‘Ik’.
 
En ja, dat die contacten ‘verwateren’ ligt zeker weten ook aan mij. Het is immers mijn keuze bijvoorbeeld om in het buitenland te gaan wonen. Ik voel me er thuis. Toch is het natuurlijk ‘ver’ van mijn vroegere wereld vandaan. 
Of om niet meer op sociale media te zijn en nieuws, overspoeld met reclames, niet of zo min mogelijk nog te volgen. Te veel en een te grote voortdurende stroom van negatieve invloed.
 
De wereld om me heen wordt dan ook steeds kleiner en eerlijk is eerlijk het voelt ook wat eenzamer (maar beslist niet alleen). Het is het gevolg van deels mijn eigen keuzes.
 
De foto bij dit blog is van een schilderij “Binnenwereld” van Artist Jaswant. Hij zegt dat hij mediteert door te schilderen en schildert door te mediteren en dat de inspiratie voor zijn werk het wonder van het leven is. Die uitspraken resoneren bij mij. Ik herken veel overeenkomst in de totaal gewijzigde levensstijl waar ik voor heb kunnen en mogen kiezen.
 
Hoewel, of misschien juist wel doordat, mijn buitenwereld kleiner wordt, groeit mijn binnenwereld. Groei door innerlijke verdieping, verwondering van de natuur als leermeester. Tijd en aandacht voor dat waar ik mee bezig ben, de dierbaren in mijn leven en voor mijzelf. Dankbaar voor en verdieping door dat wat er door mijn handen gemaakt wordt, wat ik aan talenten kan en mag delen, en door dat wat ik allemaal meer en meer van het wonder van het leven aan inzichten ontdek.
 
En dat heeft zeker weten een reden...


Frans Captijn (Gangey Gruma) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten