vrijdag 5 juni 2020

“Blijven bewegen”. De beste manier van genezen en gezond blijven

Als we ons als kinderen bezeerd hadden of als we ergens (fysiek) last van hadden, dan had mijn vader steevast de opmerking: “Blijven bewegen”. Met zijn bijbaan als zwemleraar deden we dat dan ook vaak in Stoops bad in Overveen, vlak bij Haarlem. Maar ook, hoe veel pijn het soms ook deed, buiten dat overigens fantastische zwemmen.

Sinds diverse jaren ben ik nu ook (Kundalini) yogaleraar en het werkt aardig verslavend. De dagelijkse combinatie van meditatie en yoga houdt me aardig in conditie en tot nu toe gezond. Mijn vriendin is er inmiddels ook redelijk door ‘besmet’. En ja, dagelijks kost het wat tijd maen ikar wat je er niet voor terug krijgt is wonderlijk.

Vanaf eind februari dit jaar zijn we in Thailand met ons bouwproces voor een klein spiritueel privé centrum aan de slag. Tot nu toe een geweldige ervaring en het ophalen van kennis uit de opleiding tot bouwkundig ingenieur en architect. Zalig om met eigen handen aan de slag te zijn.

Dat bouwen is superleuk om te doen en ook daarmee, zei het anders, ben je aardig in beweging. Aan mijn broekriem te zien consumeert het ook aardig wat energie (en kilo’s).
Door het enthousiaste bouwen en dat bewegen kwam mijn yoga wat op de achtergrond. Ik had het eigenlijk nauwelijks in de gaten.

Een maand later begon mijn lichaam te reageren. Ik had het nog niet door. Ik kreeg pijn met lopen in mijn knieën, in mijn armen, voelde me sneller moe, etc… Pijn in de nacht, zelfs moeite met de hond uitlaten in de ochtend. En het werd steeds erger.
Tot ik die stem van mijn pa weer in mijn hoofd hoorde. Ik moest mijn yoga weer oppakken.

Ik ging mijn dagelijkse oefensessies (Kriyas) weer doen en speciaal voor mijn knieën maakte ik een nieuwe en extra oefening. Niets overdreven, mediterend, rustig bewegen en opbouwen.

Geloof het of niet. In twee weken ben ik weer ‘back on track’ en heb ik bijna nergens last meer van. Mijn bouwwerkzaamheden zijn niets veranderd en ik lever daarin dezelfde inspanning.

Voor mij een bewijs dat dat bewegen van mijn pa niet alleen genezend werkt maar ook eigenlijk toch ook verslavend is. Ik ga er dan ook dagelijks gewoon mee door.


Frans Captijn (Gangey Gruma) 

Foto blog: http://franscaptijnhisworld.blogspot.com
Bouw blog: https://pyramidhousethailand.blogspot.com





Geen opmerkingen:

Een reactie posten