vrijdag 26 juni 2020

Permanente controle en steeds minder vrijheid onder het mom van Corona. Meer en meer “Big brother watching you”...

Ik ben niet iemand die in allerhande complottheorieën gelooft. Het zijn vooral films die ze ons laten zien en ons in hun script meenemen om er even in te geloven. 

Afgelopen week hoorde ik van verschillende kanten verhalen die me toch alert maakte dat dit fenomeen op dit moment toch speelt. Vrijheidsberoving onder het mom van virus bestrijding. Ik dacht zelfs even over de risico’s die het met zich mee zou kunnen brengen om hier over te schrijven.

Maanden zitten we inmiddels al opgescheept met soms de meest waanzinnige en meer dan creatieve ‘veiligheidsmaatregelen’ die zijn verzonnen in relatie tot een virus dat de wereld in zijn greep lijkt te houden.
We moeten afstand van elkaar houden en ons nagenoeg overal registreren of een QR-code scannen om nog ergens binnen te mogen komen. Met drones worden we zelfs in de gaten gehouden.  
De reden, zo wordt ons voorgehouden, is dat mocht zich een nieuw geval van besmetting voordoen de bron snel getraceerd kan worden om nog meer ellende te kunnen voorkomen. Maar is dat nu werkelijk het verhaal?

Het wordt voor mij meer en meer schijn. Die basis bron zelfs, Een markt in Wuhan (China) wordt verteld, bleek al met verkeerde foto’s en filmpjes uit Langowan (Indonesië) de wereld in te zijn gebracht en blijkt niets van doen te hebben met vleermuizen.
Alles is, overigens tot op de dag van vandaag, gebaseerd op het inboezemen van angst.
Het lijkt een vorm van James Bond scenario dat nog niet verfilmd is. Een kermis die gewoonweg in de praktijk wordt uitgetest.

Ik hoor nu verhalen over bedrijven die de situatie van het virus gemakshalve gebruiken om ‘goedkoop’ te reorganiseren. Lees van personeel af te komen. Wellicht slim maar niet zo heel netjes.
Bedrijven, instellingen, en meer, die niet ‘sterk’ genoeg waren zijn inmiddels failliet. Het lijkt op een gigantische opruimingsoperatie die plaats vindt. Nee, niet fijn om het zo te stellen maar ik kan het helaas niet anders zien. Gigantische neveneffecten en schades zijn aangericht met veel en veel grotere schades dan door het verspreide virus zelf, waarover niet of nauwelijks wordt gesproken.
Tot zover overigens nog niet echt iets dat mij doet denken aan een vorm van complottheorie.

In het land van mijn oorsprong, Nederland, werd ruim een maand geleden 75 jaar vrijheid herdacht na alle ellende van de tweede wereldoorlog. Een geweldig initiatief dat mij jaar na jaar nog steeds raakt. Als ik terugkijk op dat woord vrijheid dan vraag ik mij steeds meer af hoe het, minder en minder, met onze vrijheid gesteld is. En hier komt mijn gevoel van dat virus, dat als rookgordijn voor iets veel groters dat gaande is, boven drijven.

Hoewel een verplicht ingebrachte chip in ieder van ons nog niet is ingevoerd, zijn we met onze mobiels overal inmiddels al lang totaal traceerbaar. We smachten om de nieuwste techniek om er bij te kunnen blijven horen zonder ons ook maar iets om de vrijheidsbeperkingen die dezelfde techniek met zich mee brengt te bekommeren. Het Wuhan virus heeft er stevig vaart achter gezet om iedere stap die we zetten goed in de gaten te houden, in kaart te brengen en er munt uit te slaan.

Ik kreeg een verhaal te horen van een vrouw die in Nederland boodschappen ging doen en eens even ging neuzen in een winkel waar ze parfums verkochten. De display van een specifiek merk trok haar aan. Ze bleef er wat langer staan maar ze kocht niets. Thuis gekomen kreeg ze pardoes marketing van dit merk op haar mobiel. Toch wel heel erg toevallig.

Bekend is dat je in winkelstraten en in winkels inmiddels totaal gevolgd kan worden, nee wordt. Meer en meer mensen beginnen erachter te komen dat hun privacy in het geding is en laten hun mobiel inmiddels thuis werd me verteld. Groot gelijk vind ik al jaren. Waarom zou je koopgedrag in kaart moeten worden gebracht? Inderdaad, om zicht te krijgen op jouw voorkeuren en verlangens en op basis daarvan nog meer te kunnen verkopen.

En denk eens na… is dat alleen in winkelstraten? Het is al jaren overal het geval en het netwerk sluit zich steeds verder. Wet op de privacy? Ik schreef er al vaker over. Laat me niet lachen.

We zitten inmiddels gevangen in het World Wide Web en zijn er gewoon in getuind. En de poolstok rijkt vanzelfsprekend helaas vele malen verder dan ‘slechts’ dat (ver)koopproces. Het wordt een beetje eng als je er wat dieper bij stil staat. En dit proces gaat stapje voor stapje verder.
Het net gaat zich meer en meer sluiten en onze toekomst wordt meer en meer voor ons in plaats van nog door ons bepaald. Hoezo vrijheid?

Fijn dat mensen wakker aan het worden zijn, als ik tenminste diverse demonstraties hoor en zie, en toch. Ook dit is onderdeel van het proces dat voor ons wordt geregisseerd. Het is volgens mij helaas al lang te laat en het is wachten op het vervolg van het scenario… 
Volgens de laatste berichten schijnt het virus inmiddels te muteren. Corona-20 onderweg?

Allemaal een beetje eng.


Frans Captijn (Gangey Gruma) 

Foto blog: http://franscaptijnhisworld.blogspot.com
Bouw blog: https://pyramidhousethailand.blogspot.com





Geen opmerkingen:

Een reactie posten