vrijdag 3 januari 2020

Wat is eigenlijk karakter? Een filosofie.

Wat is eigenlijk karakter of aard? Die vraag kwam onlangs na een gesprek met iemand in mij op.

Ik zocht in Wikipedia en vond:
“Karakter of inborst is de combinatie van vaste innerlijke eigenschappen of karaktertrekken van een persoon. Deze combinatie bepaalt hoe een persoon met bepaalde dingen omgaat. Dit zijn relatief stabiele eigenschappen die moeilijk te veranderen zijn, dikwijls pas na intensieve en volgehouden training of therapie. Daardoor onderscheidt de karaktertrek zich van de gewoonte, wat meer een aangeleerde manier van reageren op zijn omgeving is die men weer kan afleren. Van invloed op het karakter zijn opgedane ervaringen.”

Verder schijft Wikipedia:
“Vermoedelijk ligt een deel van het karakter vast in erfelijke eigenschappen, maar zeker is hoe dan ook dat de omgeving een grote invloed heeft op het karakter. De opvoeding speelt dus ook een belangrijke rol.
De uitdrukking geen karakter hebben wil zeggen dat iemand geen eigen wil heeft of deze niet doorzet.”

En ja, ik kan me in dat eerste deel van die omschrijving over wat karakter zou betekenen aardig vinden. Voor wat betreft die aanvulling over waar het vandaan en hoe het beïnvloed wordt houd ik er inmiddels een iets andere filosofie op na. 

Het vastliggen van karakter en karaktereigenschappen gaat volgens mij veel verder dan erfelijke eigenschappen. Karakter is voor mij de energie van de ziel. De ziel als krachtbron om met de unieke set die ieder mens aan talenten heeft dát neer te zetten (het waarom van je leven) waar je hiervoor gekomen bent. Spiritueel? Misschien, slechts een filosofie.
En de omgeving en die opvoeding hebben natuurlijk een belangrijke rol. Maar niet om vorm en richting aan karaktertrekken te geven maar juist om te laten zien in welke mate de ziel van een persoon in het uitvoeren van zijn of haar specifieke taak (vanuit mijn opleiding tot talentcoach noem ik het de levensmissie) gestimuleerd of juist tegengewerkt wordt. En juist bij tegenwerking laat het karakter zich sterker zien omdat het een strijd aan gaat om de richting te kunnen behouden. En dat wordt heel vaak niet als positief ervaren.

Vaak hoor je de opmerking: “Dit heeft hij of zij van zijn vader, of dit van zijn of haar moeder of oma.” Dat kunnen overeenkomsten zijn maar dat hoeft nog niet iets erfelijks te betekenen.

Karakter is voor mij de energie van de ziel om je doel of missie te bereiken. Een uniek pakketje dat je bij je geboorte al volledig mee gekregen, niet geërfd, hebt en dat zich in meerdere of mindere mate uit in hoe je in je leven bij het vervullen van je taak wordt gestimuleerd of tegen gewerkt. Een pakketje dat een op een met die ziel, als je vanuit de Boeddhistische filosofie kijkt, met levens doorreist. Een soort voortdurende unieke vingerafdruk.

En als de uitdrukking ‘Geen karakter hebben’ zou betekenen dat iemand geen eigen wil heeft of deze niet doorzet, dan kun je er in mijn beleving haast gif op innemen dat diezelfde omgeving of opvoeding die door Wikipedia wordt aangehaald erin geslaagd is om deze persoon niet in zijn of haar missie te laten slagen maar juist tegen te werken.


Frans Captijn (Gangey Gruma) 

Foto blog: http://franscaptijnhisworld.blogspot.com
Bouw blog: https://pyramidhousethailand.blogspot.com







Geen opmerkingen:

Een reactie posten