vrijdag 31 januari 2020

Verliefd met een mondkapje. (Corona) Griepvirus gekte en paniek.

Vorig weekend was ik met mijn vriendin in Bangkok. Ik volg geen nieuws maar het viel me op dat bijna iedereen met een mondkapje op liep. Eindelijk verstandig dacht ik met al die luchtverontreiniging hier.

Nou, dat was een verkeerde inschatting. Het schijnt dat, hoewel de luchtvervuiling met het jaar hier toeneemt de meeste mensen zich daar niet meer aan storen laat staan beschermen. Nee, er was ‘Corona’ uitgebroken in Wuhan in China. Waar…? Ik had nog nooit van die plaats gehoord. Toch een plek waar zo’n 11 miljoen mensen dicht bij en op elkaar wonen. Ik had bij de aardrijkskundeles vroeger ook beter moeten opletten.

Er was een aardige paniek want ook in Thailand waren op dat moment al een paar mensen ziek geworden werd me verteld en die waren nu in quarantaine.
In de metro, meer dan overvol, viel ik zonder mondkapje op. Een verliefd stel liet kussen ook maar uit den boze en in de buurt van Chinezen komen dat moest je vooral laten. Alsof 1.4 miljard Chinezen allemaal ziek zijn...


Mijn vriendin vertelde dat veel mensen winkelcentra waar veel Chinezen kwamen mijden om de kans om met het virus in aanraking te komen zo klein mogelijk te houden. Wij de dag erop naar Chinatown. En niet om stoer te doen maar gewoon omdat het niets 'helpt' zonder mondkapje.

Denken mensen nog na? Grenzen sluiten? Chinezen mijden? Een mondkapje tegen dit virus dragen? Wie brengt al die enge verhalen die mensen gek maken in de wereld.
Het mooiste vond ik nog een man die zijn kapje liet zakken om een sigaretje te roken. Echt lachen.

Goeie tijden voor de mondkapjes industrie. Ze waren net klaar met hun werk voor nieuwe luchtfilters voor de zogenaamde 'air purifiers'. Nu zijn de mondkapjes niet aan te slepen. Een bonus zit er aan het eind van het jaar zeker in. 

Herinneringen aan mijn vorige werk kwamen weer terug. En als ik dit weer mee maak komt bij mij het doorslaan in ‘veiligheid’ en zaken willen regelen met allerhande plannen weer boven drijven.

Over dat Corona virus was nog niet veel bekend. Wel dat het tot op dat moment nog onbekende vorm van griep was. Een nieuw griepvirus dus. En met een papieren mondkapje, helaas pindakaas, houd je geen virusinfectie tegen. Als je moet hoesten of niezen en je draagt zo’n kapje dan bescherm je een klein beetje je buurman. En wat te denken over oog bescherming? Zijn je ogen geen slijmvlies die dit virus zouden kunnen oppikken? Met een duikmasker gaan rondlopen zou misschien dan beter zijn. 

Jaarlijks komen naar schatting (bron Wikipedia) 56.000 mensen om door griep. En je hoort mij niet zeggen dat dat niet erg is. Maar, kennelijk net als met de luchtverontreiniging hier, daar maken we ons niet of nauwelijks druk om. Nu in een paar weken tijd zo’n 200 sterfgevallen door deze nieuwe soort. Jawel, het zal je kind, man, vrouw of familielid maar wezen en toch… brengt dat enige verandering in die 56.000 mensen?

En het is weer fraai als je op het Nederlandse nieuws waar ik op ging kijken leest en hoort dat er tot nu toe geen Nederlanders bij betrokken zijn… Waar slaat die opmerking toch op.

Doe gewoon en zoals altijd draag zorg voor normale hygiƫne. En blijf genieten van dat zalige Chinese eten en die mooie mensen. Hou ze niet buiten de deur. En... vergeet ook niet om gewoon lekker (zonder mondkapje) te kussen.


En voor de mensen in Thailand, een mondkapje tegen de luchtverontreiniging doet het stukken beter dan tegen deze gewone griepvirus. Blijven dragen dus en veel beter nog…, met het 'burning season' weer voor de deur, stop eens met het branden. Goed voor jezelf, je kinderen en hun kinderen die nog van deze pracht wereld willen genieten.



Frans Captijn (Gangey Gruma) 

Foto blog: http://franscaptijnhisworld.blogspot.com
Bouw blog: https://pyramidhousethailand.blogspot.com






Geen opmerkingen:

Een reactie posten