vrijdag 9 augustus 2019

Voor je juiste (nieuwe) leefomgeving moet je je als je wilt gaan verhuizen of emigreren drie keer thuis voelen.

Een gast uit Singapore waarmee ik een jaar geleden met talenten gewerkt heb bezocht me hier opnieuw. Stevige stappen had hij inmiddels gezet in het leven van zijn ontdekte missie.

In ‘de reis van de held’ – zo ik het altijd uitdruk – was hij nu op het punt gekomen om meer aandacht te gaan besteden aan de juiste leefomgeving. Geboren in Taiwan, had hij inmiddels op veel plekken in de wereld gewoond, gestudeerd en gewerkt. Tijd wellicht om nu eens te gaan settelen.

In de dialoog die over zijn juiste leefomgeving ontstond kwamen we erachter dat je eigenlijk drie keer thuis moest kunnen komen. Heel eenvoudig is het om een lijstje te maken waarin je gaat plussen en minnen in relatie tot diverse plekken waar je zou kunnen of willen wonen. En toch blijkt in de praktijd dat dat helemaal niet werkt. Meestal staan op dat lijstje rationele zaken en soms ook gevoelszaken genoemd. En hoewel je daar een + of een – factor achter zou kunnen zetten en ze dan op tellen werkt het toch niet. Verrassend zal je erachter komen dat cultuur niet vergelijkbaar is met bijvoorbeeld werkaanbod of dichtbij of verder van je familie afwonen is. Ieder ding heeft een kwaliteitsfactor en ook die kwaliteitsfactoren zijn voor iedereen weer anders. De verrassing zit hem in het feit dat als je naar de uitkomsten van dat rationele lijstje zou gaan kijken je, vanuit je gevoel, gaat lachen omdat die uitslag voor jou dus gevoelsmatig niet klopt.

Niet vreemd want de voor jou juiste leefomgeving heeft, hoe ouder je wordt, steeds meer te maken met gevoel en niet met ratio. Met jouw interactie met de energie die je op een nieuwe plek vindt.
Hoe meer je toe legt op dat gevoel, dat gevoel wegcijfert, hoe meer ziek je jezelf maakt. En als je jong bent ben je in de acceptatie daarvan (of hoe je daar mee om kunt gaan) vaak veel flexibeler dan als je ouder gaat worden. En ook hier geldt weer dat alles dat je aandacht geeft groeit. Als je dus bewust juist minder van een specifieke verstoring of energie-slurper wilt hebben dan vallen die verstoringen juist veel meer en steeds vaker op.

De voor jou juiste leefomgeving draait om ‘Thuis voelen’. En dat is dan dus ook een gevoel en niet een redenering of rationele benadering van wat jij denkt dat het beste voor je is.

We kwamen erachter dat als je écht de meest optimale en juiste leefomgeving voor jezelf wilt hebben dat je dan drie keer thuis moet kunnen komen. En al die drie stappen kun je zelf eenvoudig of soms minder eenvoudig maken. Heel veel ligt weeldegelijk ook aan jezelf. Aan je eigen opstelling en houding. Ik kom daar iets verderop nog op terug.
  1. Thuis voelen in jezelf
  2. Thuis voelen in je huis of kamer
  3. Thuis voelen in je woon- en werkomgeving
Thuis voelen in jezelf
Dat thuis voelen in jezelf heeft heel veel te maken met weten wie je eigenlijk bent en jezelf dan ook kennen zowel van binnen als van buiten. Tijd nemen voor jezelf, hoe je je voelt, waar dat gevoel vandaan komt, even stil staan, voldoende rust nemen, jezelf in geestelijke en lichamelijke balans houden spelen daar onder andere rollen in. En je kunt daar eenvoudig zelf aan werken. Een kwestie van keuzes willen maken. Meditatie kan daar bijvoorbeeld behulpzaam in zijn.

Thuis voelen in je huis of kamer
Thuis voelen in je huis of kamer heeft te maken met jouw privé plek (ik mag tenminste hopen dat je die ergens hebt). Hoe is die ingericht, wat voor dingen in die ruimte maken dat jij je daar thuis voelt? Wat geeft je energie in die ruimte, wat rust of juist de onrust als jij die nodig hebt. Wat houdt je in balans. Is het er opgeruimd of juist een rommel (het is maar waar jij je het lekkerste in voelt). En geloof het of niet. Jouw huis of kamer en hoe dat er met name van binnen uit ziet spiegelt veel over jou. Heel eenvoudig is een huis of kamer van binnen voor jezelf energierijker te maken. Je kunt dat doen door licht, kleur, decoraties, planten, meubilair, etc. en het hoeft niet veel te kosten en het hoeft ook absoluut niet allemaal nieuw te zijn. Zonder dat je daar misschien bij na denkt heeft de ruimte waarin jij woont een gigantisch effect op hoe jij je, daar komt hij weer, voelt. Binnen een paar weken ben je vaak een ander mens…

Thuis voelen in je woon- en werkomgeving
Thuis voelen in je woon- en werkomgeving is vaak wat moeilijker te veranderen. Inderdaad, je zou van baan kunnen veranderen of kunnen gaan verhuizen. Vaak zijn dat wat rigoureuze maatregelen. En jawel, ze werken top. Weet overigens dat je in een andere baan of een andere woonlocatie na verloop van tijd ook weer iets vindt waaraan je je wellicht stoort en toch… Verandering van spijs doet eten…
Je kunt ook van je woon- en werkomgeving beter gebruik maken. Als jij je bijvoorbeeld goed voelt in natuur, waarom dat als je naar je werk gaat niet langs of door dat park in je stad of dorp rijden of gaan joggen in het bos in plaats van door de straten.

Je eigen opstelling en houding
Een andere woonomgeving brengt veel nieuwe invloeden met zich mee. Al zeker als je zou gaan emigreren. Culturele competenties gaan spelen.
Culturele competentie betekent begrip, aanpassing, acceptatie en waardering van het nieuwe gebied of het nieuwe land en zijn mensen.

Als je je verzet, gaat klagen, gaat vergelijken en gaat vermijden, mis je je vroegere plek of land waar je woonde omdat je weg bent en mis je de vreugde, ontdekking en het avontuur van de nieuwe plaats / het nieuwe land omdat je er ook niet echt bent.

Ik heb op heel veel plekken kunnen en mogen wonen. Ik kwam er pas achter dat ik in mijn leven al zes keer een ander huis gekocht heb en ik ben al weer in de mood om te gaan verkassen. Nu binnen Thailand. Daar waar ik nu in Thailand woon geeft drie keer het gevoel van thuis te zijn voor mij. En dat brengt een gevoel van geluk (rust in mijn hoofd). Ik slaap prima, ik woon en doe mijn activiteiten met heel veel plezier, ik geniet intens van alles om me heen en ik voel me vooral gezond. En dat laatste blijft altijd maar een tijdopname waarvan ik me bewust ben.

En daarom ga ik ook altijd slapen met een dank je wel voor alweer een dag met een geweldige LEEF-ervaring erbij in de voor mij geweldige LEEF-omgeving van hier.

Frans Captijn (Gangey Gruma) 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten