vrijdag 8 februari 2019

Foto’s ontvangen, in plaats van foto’s schieten of nemen, een kunst van observeren

Sinds ongeveer een half jaar ben ik lid van de Photographic Group van Chiang Mai in Thailand. Een internationale groep mensen die fotografie als vak of hobby hebben en die over het algemeen allemaal in Chiang Mai wonen. Om de week treffen we elkaar om inzichten en ideeën te delen en om van elkaar te leren. Elk lid heeft zijn eigen specialiteit en/of voorkeuren, zoals landschap, natuur, wildlife, cultuur, portret of noem maar op. Al met al een grote verscheidenheid van inzichten en inspiraties.

Van 26 januari - 10 februari dit jaar heeft onze groep haar jaarlijkse foto tentoonstelling op Central Plaza op Chiang Mai Airport. Blij dat door de leden ook twee van mijn foto’s zijn uitgekozen voor de show.

Een voortdurende stroom toeschouwers bezoekt de tentoonstelling en omdat ik daar twee ochtenden / middagen als gastheer was, was het leuk om te zien hoe mensen de tijd namen om te ontdekken en geraakt te worden door de kunst van het kijken. Even letterlijk stilstaan om te kijken.

Mijn fotografie hobby zie ik steeds meer als een soort van meditatie om de kunst van het stoppen te beoefenen. Geweldig om als suppoost te zien hoe mensen stopten en de foto's daadwerkelijk wilden ervaren en ontvangen.

Voor mij is het vreemd dat veel mensen die fotograferen het hebben over 'een foto nemen' of 'foto's schieten'. Alsof fotografie een soort agressieve manier van kijken en krijgen is. Wanneer je de tijd neemt om geduldig en open te zijn om te ontvangen wat zich aan dient, is fotografie echt een plezierige manier en ervaring van meditatie.

Het mooiste, hoewel veel fotografen dat natuurlijk toch ook doen, is dat je niet alle plaatsen ter wereld hoeft te bezoeken om de beste foto te krijgen. Fotografie, de kunst van stoppen en wachten en kijken naar wat je te zien krijgt, kun je zien als een contemplatieve activiteit.

Als je foto's 'nemen' en 'schieten' als jouw manier van fotograferen weet om te buigen naar een foto’s ‘ontvangen’, weet ik nu haast zeker nu ik al die bezoekers van onze tentoonstelling heb gade geslagen, dat je mensen met je foto’s op een andere en veel diepere manier raakt.

Het observeren vanuit een houding om een beeld te willen ontvangen maakt verbinding met de schoonheid en onderliggende betekenis die de de wereld je wil laten zien.


Frans Captijn (Gangey Gruma) 

captijninsight@gmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten