vrijdag 7 december 2018

Black Friday en Cyber Monday gemist. Ik had me zoveel geld kunnen besparen en... dat deed ik ook!

Jawel hoor, achter het net gevist!

Soms word ik er pijnlijk aan herinnerd dat het niet meer op de ‘sociale’ media zijn, geen kranten meer lezen en haast geen televisie kijken ook zijn nadelen kent. Te laat moest mijn zus me er aan herinneren dat het Black Friday en Cyber Monday was geweest. Ik had het gemist... Ik had me zoveel geld kunnen besparen en al die kortingen heb ik door mijn vingers laten weg slippen. Super jammer.

Black Friday en Cyber Monday? Ik had er nog nooit van gehoord en toch schijnt het hele volksstammen in hun greep te hebben gehouden. Een vorm van super uitverkoop en zeker met de over het algemeen duurdere decembermaand in het vooruitzicht was dit dus een gemiste kans. Of toch niet?

Het schijnt weer een nieuwe marketing truck te zijn en, slechts mijn beleving, jawel daar trappen we dus weer in. Want als je een heel klein beetje dieper in dat fenomeen duikt dan mag je je in alle redelijkheid afvragen wat er nu eigenlijk in die super aanbiedingen wordt aangeboden. Marketing laat je er in geloven dat je in je leven niet zonder kunt en/of er niet meer bij hoort als je er niet aan mee doet. Het draait om kopen, kopen en nog eens kopen. Of je er nu wel of niet het geld voor hebt en of je het nu wel of niet (ik zeg dus gewoon maar heel eenvoudig NIET) nodig hebt. Het is goed voor de economie en dat geldt zeker ook voor al die persoonlijke leningen waar grof geld aan wordt verdiend. Een schuldenlast waar je heel lang aan vast blijft zitten en waardoor je uitgaven mogelijkheden feitelijk alleen maar krapper worden en in heel veel gevallen ook blijven omdat je van die leningen haast niet meer af komt.  
Weer een tijdelijk speeltje of dingetje er bij. Tijdelijk geluk. Snel kom je er achter dat het alweer verouderd is en wordt je op misschien wel een nieuw fenomeen ‘Saving Wednesday’ (als het er al niet is) er aan herinnerd dat je je inmiddels ouwe troep beter weg kunt gooien en toch eigenlijk wel in moet ruilen voor wat nieuws. Je hoort er anders immers niet meer bij, bent uit de tijd en kunt niet meer mee.

Zoals mijn hond zijn vacht regelmatig lekker uit schudt zo deed ik dat ook maar eens even. En inderdaad is mijn vacht wat dunner maar dat schudden zorgde er, net als bij hem, wel voor dat ik met een lach op mijn gezicht constateerde dat ik die Black Friday en Cyber Monday helemaal niet gemist had. Ik had nog veel en veel meer bespaard. Ik had er namelijk helemaal niets aan uitgegeven omdat ik ook geen behoefte of door anderen (marketing) aangekweekt verlangen had om iets van die boel aan te schaffen. Ik had en heb het niet nodig om een super fijn en waardevol leven te leiden.

Wat een verademing en wat een super goede vangst. Die lokroep, of het aanbod om te kunnen besparen is immers niet meer dan schreeuwen om te investeren. Om te kopen en daarmee om uit te geven. 
Ik heb dus meer dan geweldig bespaard! En om dat te vieren ga ik binnenkort met mijn vriendin Japan maar eens beLEVEN. Door het missen van deze dagen heb ik dat geld kennelijk nu immers 'over' gehouden. 



Frans Captijn (Gangey Gruma) 


captijninsight@gmail.com


Geen opmerkingen:

Een reactie posten