vrijdag 13 april 2018

Bruiloft in Laos

Een goeie vriendin van mij kreeg een uitnodiging om op 6 april van de partij te zijn bij een bruiloft in Laos. De zus van haar woont met haar man en kinderen al meer dan twintig jaar in Laos. Een neef van hen nodigde niet alleen haar maar ook mij uit voor het huwelijksfeest. We besloten om een week naar Laos te gaan voor een familiebezoek en het feest.

Een totaal nieuwe ervaring in een totaal andere cultuur en zonder enige kennis van Lao-taal voor mij. De enige buitenlander in een feest met meer dan 1000 gasten. Geen mogelijkheid om niet gezien te worden. Ik was de langste met 1,91 cm, de enige die kaal is, en met een ander gezicht en andere kleding. En geloof het of niet, ik voelde me helemaal geen vreemdeling. Veel meer helemaal geaccepteerd, lid van de familie en super veel plezier.

Ik heb de dag voorafgaand aan het feest niet deelgenomen aan de traditionele en culturele slachting van twee grote waterbuffels en drie varkens. Het kost me even om me aan te passen aan deze andere cultuur zal ik maar zeggen.


Volgende week zal ik iets meer schrijven over de familietraditie en cultuur. Op de foto het bruidspaar.

Frans Captijn (Gangey Gruma) 

www.captijninsight.com 
captijninsight@gmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten