vrijdag 28 april 2017

Geluk is niet zo goed voor de economie. Marketing helpt je dan ook je ongelukkiger te voelen.

Hoe simpel kan het zijn? Hoe triest is deze wereld?

De wereld wordt meer en meer ingericht om ons somber te voelen. Geluk is niet erg goed voor de economie. Als we blij zouden zijn met wat we hebben, waarom zouden we dan nog meer willen of moeten?

"Hoe ga je een crème tegen veroudering verkopen? Je gaat er voor zorgen dat mensen zich zorgen gaan maken over vergrijzing. Hoe win je zieltjes om op een politieke partij te gaan stemmen? Je gaat mensen helpen zich zorgen te maken over de toekomst. Hoe krijg je verzekering verkocht? Door mensen te helpen zich werkelijk zorgen te maken over van alles wat ze zouden kunnen verliezen of zouden kunnen overkomen. Hoe breng je plastische chirurgie aan de man(of meestal vaker vrouw)? Door mensen te wijzen op hun fysieke gebreken en te laten geloven dat dat in de maatschappij niet past. Hoe krijg je mensen zover om naar tv te kijken? Door slechts emotie te tonen of ze zich zorgen te laten maken over het missen van de show. Hoe krijg je je nieuwe smartphone verkocht? Door mensen er in te laten geloven dat ze achterblijvers zijn als ze het nieuwste model niet hebben."

(Persoonlijke vrije vertaling van pagina 189 van het boek; ”Lessons to stay alive” van Matt Haig)

Wikipedia:
“Marketing is een economische wetenschap gebaseerd op de Engelse termen market (markt) en getting (krijgen) en heeft betrekking op alle activiteiten die een bedrijf uitvoert om de verkoop van producten of diensten te bevorderen in relatie tot consumentenbehoeften. Marketing is bij uitstek een discipline geworden waarbij het identificeren van behoeften centraal is komen te staan.”

Het woord consumentenbehoeften spreekt me daarbij enorm aan. Maar draait het daar echt (nog) om? Marketing mag dan een vak zijn maar in mijn beleving toch in de meeste gevallen met een totaal andere insteek. Het is verworden tot een kunst om verlangens te kweken en aandacht te trekken voor dingen waar feitelijk helemaal geen behoefte aan is. Er wordt een economie ontwikkeld door bang, ongerust, niet compleet, niet tot de algemene norm, niet mooi genoeg, onvoldoende status uitstraling, etc., te kweken. Behoefte of geen behoefte. De behoefte wordt gewoon gecreëerd.
Ooit leerde ik in de Economie (Professor Heertje) dat een organisatie of bedrijf overlevingskracht en waarde heeft als het met haar producten en/of diensten voorziet in de behoeften van haar omgeving.

Misschien is het raar om te stellen dat marketing misschien wel andersom werkt. Er wordt een behoefte gekweekt door ongeluk te zaaien waardoor we kunnen produceren en geld verdienen.
Het verhaal van de Furby. Je deelt er 100 gratis uit aan kinderen (die de kunst van het blijven zeuren om te krijgen meestal goed verstaan) en de rest gebeurt vanzelf. Of daarin écht in een behoefte werd voorzien kun je je afvragen. Wat de waarde is om voor zo’n organisatie te werken (anders dan een salaris te verdienen) volgens mij overigens ook.

Nieuwe marketing trends? 
Een artikel in het blad MT van ongeveer een half jaar geleden stelt:
Het wordt steeds beter mogelijk om je klanten geautomatiseerd en toch persoonlijk te benaderen, te volgen en te begeleiden bij een aankoop. Wij spotten drie trends.
  • Customer journey management (Via slimme technologie de ‘reis’ van klanten volgen om tot een aankoop over te gaan. Om vrij precies te weten te komen welke kanalen zij daarvoor op internet gebruiken en te bepalen welk moment bepalend is voor de aankoopbeslissing. 
  • Customer service bots (Geautomatiseerde klantenservices (Chat robots) die klanten te woord staan en vragen beantwoorden op een manier waarop klanten zich ‘gehoord en geholpen voelen’. Ze worden gezien als een waardevolle toevoeging zijn op de klantenservice en spelen een belangrijke rol spelen in customer-journey management.)
  • App-marketing. (App’s gebruiken en pushberichten inzetten om klanten te benaderen en te verleiden. Via een app kun je klanten een ‘gepersonaliseerd’ voorstel doen. Door klantgegevens te verzamelen en de sensoren van de smartphone in te zetten, kun je klanten overhalen om naar de website of webwinkel te gaan. 
 Hoe slim kan het zijn? Hoe triest is deze wereld meer en meer aan het worden? 

Aan mij is (helaas voor de economie) steeds minder te verdienen. Ik heb al meer dan genoeg. Geen magazines die voor 2/3 slechts gevuld zijn met reclame, kranten, of huis aan huis bladen meer en ook geen commerciele TV… Misschien een geluk indicator? 

Mij maakt het in ieder geval blij en dat valt steeds meer mensen op.


Frans Captijn

www.captijninsight.com


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen